Friday 10 May 2013

KERJA CONVERT MOTHERBOARD COMPAQ CQ40 AMD / AMD RADEON DISPLAY KEPADA MOTHERBOARD COMPAQ CQ40-INTEL DISPLAY

MASALAH

Masalah laptop COMPAQ CQ40 AMD ni adalah GPU AMD Radeon chipset display overheating, antara tanda-tanda kerosakkan ini adalah  LCD blank serta key Caps Lock dan Numlock blinking (ada lagi tanda yang lain). Masalah ini selalunya akan berulang samada pembaikan hanya dengan repair/reflow chipset ataupun dengan menukar chipset GPU baru.

Korang boleh belajar bagaimana nak kenal kerosakan pada Laptop Compaq-HP disini

Penukaran chipset AMD Radeon baru biasanya, masalah overheating GPU kadang-kadang akan berulang balik dan akan terjadi juga (ini adalah dari kes-kes yang aku jumpa).
 

Jadi boleh aku terangkan di POST untuk kali ini, samada pembaikan hanya dengan reflow/reball/tukar chipset baru ataupun tukar motherboard AMD (secondhand atau refurbish), masalah overheating chipset tetap akan berlaku, cepat atau lambat (bergantung pada nasib owner serta penjagaan laptop) .

Ini adalah kerana  COMPAQ CQ40 AMD  ini walaupun telah ditukar dengan GPU chipset baru atau tukar motherboard AMD (secondhand atau refurbish)  pun akan masih menggunakan chipset AMD Radeon Display yang sama serta sistem cooling HeatSink yang sama, jadi masalah yang akan dihadapi laptop pun akan sama dan akan berulang lagi.


Biasanya solution yang terbaik serta bertahan lama untuk jangka masa lebih 2-4 tahun bagi masalah AMD Radeon chipset overheating ni adalah menukar motherboard yang bermasalah GPU itu dengan motherboard yang baru (yang betul-betul baru - berada dalam kotak lihat disini) atau convert kepada motherboard intel yang guna intel chipset sahaja, ini adalah berdasarkan pada pengalaman aku baiki masalah Laptop model ni.
Contoh Motherboard baru.

Untuk masalah Laptop COMPAQ CQ40 AMD ini, Laptop pernah rosak sebelum ini, masalah chipset overheating, lepas repair, hanya bertahan beberapa bulan sahaja dan rosak balik dengan masalah yang sama iaitu chipset GPU chipset overheating

Jadi, owner ambil keputusan untuk convert ke motherboard  COMPAQ CQ40 Intel selepas mendengar nasihat dari aku.



CONVERT MOTHERBOARD CQ40-AMD  KE  CQ40-INTEL

Convert motherboard yang berlainan chipset dan Processor untuk laptop ini bukan semudah atau sesenang yang disangkakan, sebelum ini aku pernah convert beberapa model laptop lihat sini. Jadi pastikan korang jika nak convert hantar pada thecnician yang biasa buat, kerana takut kos akan meningkat akibat penambahan hardware yang perlu tukar.

Untuk kerja convert ini ada beberapa Hardware yang perlu ditukar sekali, antaranya:
  1. Heatsink Processor tak sama (perlu tukar heatsink untuk intel processor)
  2. Processor perlu tukar 


PERBEZAAN  MOTHERBOARD CQ40-AMD  DAN  CQ40-INTEL

Laptop berkeadaan baik.Heat Sink serta kipas telah dicuci.Laptop telah di test dan berada didalam keadaan stabil.
Jika berminat nak baiki  masalah Hardware pada Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959/Hafizam.




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...