Thursday 21 February 2013

BAIKPULIH DELL INSPIRON N4030 TAK BOLEH POWER-ON & ADAPTER CHARGER OFF SENDIRI BILA SAMBUNG KE LAPTOP

MASALAH
Masalah Laptop DELL INSPIRON N4030 ini langsung tak boleh Power-On.Apabila  jack dari adapter charger Laptop disambung ke connector Laptop. Led indicator adapter power charger akan mati dan bila ditest mengunakan multimeter pada jack power adapter, tiada arus elektrik yang mengalir(voltan tiada). Masalah ini terjadi walaupun guna adapter yang lain.

Mula-mula owner, telah hantar pada beberapa kedai, tapi dia tidak setuju dengan harga yang di minta oleh kedai-kedai tersebut  yang menurutnya terlalu tinggi seperti harga tukar motherboard laptop baru.Jadi cuba cari tempat repair di internet dan terjumpa blog ini.

Masalah ini seakan sama dengan kerosakkan pada Laptop Dell Latitude 510m yang pernah aku baiki dulu. Boleh lihat di Link ini.

TROUBLESHOOTING
Jadi, aku suspek masalah adalah berpunca di motherboard kerana semua charger Laptop Dell yang ditest di matikan oleh laptop ketika disambung. Untuk masalah shorting ini, beberapa hardware yang perlu diperiksa, antaranya:

  1. CPU / RAM / ADAPTER CHARGER diperiksa berkeadaan baik dan tak rosak.Laptop terpaksa dibuka untuk mengenal pasti komponen yang rosak.Aku suspect ada komponen di motherboard yang shorting pada bahagian blok(bahagian) litar pembahagi kuasa.
  2. Untuk mencari komponen yang bermasalah tersebut, Laptop ini, aku lakukan pemeriksaan dengan menyeluruh  (bukak casing housing Laptop) dengan hanya tinggal motherboard sahaja. 
  3. Bahagian Komponen Power blok(bahagian) litar pembahagi kuasa  perlu di buka & di periksa satu per satu untuk mencari punca kerosakan ini.
SOLUTION
Dari pemeriksaan yang dilakukan, didapati ada komponen pada bahagian litar pembahagi kuasa motherboard Laptop tu yang telah rosak.Jadi kena GANTI komponen elektronik YANG TELAH ROSAK tersebut
Laptop berkeadaan baik.Jika berminat nak baiki  masalah power pada Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959/hafizam.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...