Thursday 17 March 2011

DELL INSPIRON 510m LAPTOP CHARGER ADAPTER OFF SENDIRI BILA SAMBUNG KE LAPTOP

MASALAH:
  1. Masalah Laptop ini adalah masih boleh Power-On bila guna bateri tapi tak boleh  Power-On  apabila hanya menggunakan adapter charger .Masalah lain pula adalah, apabila  jack dari power adater charger laptop disambung ke Laptop. Led power charger akan mati dan bila ditest pada jack power adapter, menggunakan multimeter tiada sumber kuasa elektrik yang mengalir(voltan tiada).Dari simptom-simptom yang ditujukkan ini, aku masalah berpunca dari motherboard Laptop kerana adapter charger laptop di matikan oleh laptop ketika disambung. 









SOLUTION:
  1. CPU / RAM / ADAPTER CHARGER telah diperiksa berkeadaan baik dan tak rosak.Laptop terpaksa dibuka untuk mengenal pasti komponen yang rosak.Aku suspect motherboard defect pada bahagian blok(bahagian) power.
  2. Laptop ini aku check (bukak casing) dan memang betul ada komponen elektronik pada bahagian blok (bahagian) power motherboard laptop tu yang telah rosak.Jadi kena GANTI komponen elektronik YANG ROSAK pada motherboard.
SELESAI:
*Laptop telah dibaiki (kipas & Air ventilation juga telah cuci). Jika berminat nak baiki Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...