Tuesday 19 June 2012

BAIKPULIH FTEC W2 T2220P MASALAH OPERATING SYSTEM NOT FOUND


MASALAH
Masalah FTEC W2 T2220P-21H ni adalah tak jumpa hardisk.Jadi laptop ni tak boleh boot windows(Operating system not found).

Laptop ni juga ada masalah lain, selain tak jumpa  hardisk, masalah lain adalah keyboard bermasalah beberapa key tak function seperti key (Enter serta  arrow kekanan dan kekiri tak function), semua usb port di Laptop  juga tak recognize hardware yang dicucuk padanya, contohnya usb keyboard atau usb pendrive.




SOLUTION :
1st sekali, aku suspek masalah berkemungkinan berpunca dari motherbord, sama ada bios corrupt atau masalah pada connector SATA hardisk .

Jadi 1st sekali, aku flash balik IC EEPROM motherboard ni dengan file bios baru, serta baiki connector SATA hardisk motherboard.

Untuk pengetahuan korang, Company FTEC dari Malaysia ni dah tutup kedai, jadi website link untuk download driver semua Laptop keluaran mereka dah takda kerana website tersebut juga dah ditutup.

Tapi, aku dapat tahu sebenarnya laptop-laptop keluaran mereka adalah laptop rebadge dari Laptop Brand Clevo.Laptop FTEC W2 T2220P-21H ni adalah Laptop CLEVO M720S-P link




Laptop berkeadaan baik, selepas  kerosakkan dibaiki. .Jika berminat nak baiki Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...