Monday 2 May 2011

JOM BELAJAR BACKUP DATA DARI HARDISK LAPTOP BAD SECTOR

Ada kawan 1 forum dengan aku ada masalah ini.Dia minta tolong.Bawah ni dia punya post kat forum tu:

Assalamualaikum dan salam seMalaysia...
Masalah saya :: Saya ada 2 hardisk
1) Western Digital 640GB
2) Seagate 500GB


Hardisk WD saya beli pada tahun 2009 manakala Seagate baru 2 minggu lepas.. Hari tu saya pasang hardisk baru tetiba plak hardisk WD ni mcm ada masalah...saya copy file dari Seagate ke WD selalu je lag dan kdg2 failed.. selalu Data error (cyclic redundancy check)..ada gak yg ok tapi tak byk.. Pagi ni tadi saya chek guna 'hdd regenerator 2011 trial'...terdapatlah beberapa tompok Bad Sector... Dalam hdd tu byk software dan video edit saya.. jadi pada korg berbaloikah sy terus guna HDD nih.. kalau tgk pada kerosakan mungkin dalam 100GB/640GB... Kalau dapat repair..Sofware apa yg terbaik nak repair bad sector nih.. Adakah software mcm HDD regenerator nih berfungsi 'marking' dan 'tampal' sector tu supaya data tidak disimpan padanya atau dia membaiki sector terus? Aku syg ngan HDD tuh..huhu Harap2 yg pernah ada pengalaman bagi tau pilihan software yg korg pernah guna...aku tgk HDD Regenerator mcm ok gak..tak adakah ia berkesan atau tak...

Ok.Macamana setuasi kat atas jadi tiba-tiba pada Laptop korang .Windows tak boleh Start/boot,data penting banyak kat dalam laptop.Macamana nak setel masalah ni.








Ok.1st sekali buat cara yang macam gambar yang aku post.Cabut Hardisk Laptop dan guna external HDD converter ke USB utk sambung ke Laptop atau PC korang,kalau tak ada usb external Hardisk tu tapi motherboard PC korang ada support Sata Hardware, boleh juga.Pastikan PC/Laptop korang dapat detect hardisk yang corupt tu.Buat Hdd tu sebagai slave dulu.Kalau dapat detect tapi tak dapat access data dalam hardisk tu(kalau dapat detect guna tera copy untuk backup) korang guna software recovery ni dulu.Offkan antivirus Windows korang sebelum backup


1.Easy Recovery Pro 6.0 (ada yang dah [crack] cari kat google)
2.FileScavanger kalau Software no 1 tak dapat recover data korang


Lepas Korang dapat data penting yang perlu tu korang boleh guna software ni untuk repair bad sector.Korang Google


1.Lowlevel Format(Hardisk brand korang)DOS version(yang ni memang cara old school nak repair bad sector).Dulu ada motherboard bios dia support LowLevel format(zaman windows95), tapi sekarang untuk motherboard latest dah takda dah function tu.


Kalau tak jumpa, cari Maxtor LowLevel Format Dos version punya boleh pakai.Kalau nak repair bad sector memang lama,kadang-kadang 1hari pun tak selesai lagi.Lepas ni korang jangan simpan data penting lagi kat HDD tu buat temporary je atau simpan data tak penting, yang penting korang burn je(DVD 7.5gb baru rm3) je.LowLevelFormat biasa digunakan apabila Bad sector terlalu teruk pada harddisk

Ada cara lain selain dari cara yang aku terangkan kat atas.Korang Google software ni Hiren Boot CD.Benda ni macam Life CD (Winlite,UBCD).Laptop korang akan boot dari Hiren Boot CD ni,pastikan setting boot Bios korang set 1st boot untuk CDRom.Run kan HDD regenerator ni untuk repair bad sector pada hardisk korang.Kalau bad sector tu minor mungkin korang dapat Start windows OS pada Laptop korang balik.Hiren Boot Cd ni dalam ISO file jadi korang kena burn file ni ke dalam CD.Selamat mencuba

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...