Thursday 13 December 2012

TIPS UPGRADE WINDOWS 8 UNTUK TABLET HP SLATE 2 WINDOWS 7


Salam, baru-baru ni, ada custemer aku minta untuk upgradekan  Tablet HP Slate 2 nya dari OS asal Windows 7 kepada Windows 8.

Alasan owner  Tablet HP Slate 2  ini, untuk upgrade OS Tablet ini kepada Win 8 adalah disebabkan OS  Windows 7 asalnya terlalu slow.

Alasan ini aku bersependapat, kerana untuk kebanyakkan tablet di pasaran yang menggunakan Windows 7 memang agak laging serta lambat dan fungsi touchscreen pada tablet amat tidak sensitif  dan lambat response(kena tekan beberapa kali baru berfungsi).

Ok, pada post ini aku akan ceritakan serba sedikit cara bagaimana untuk membuat USB Windows8 installer serta upgrade Windows 8 bagi tablet atau netbook atau laptop korang.

Bahan-bahan yang korang perlukan adalah:
  1. Usb Pendrive 4GB
  2. File installer Windows 8
  3. Software Windows 8 RTM USB disk creator
CARA  UNTUK MEMBUAT USB WINDOWS 8 INSTALLER
Mula-mula korang download installer Windows 8 ini.Installer ini adalah dalam bentuk iso file.Untuk info, Windows 8 ada 2 versi.
  1. Windows8 x86 (32 bit dan 64bit)
  2. Windows8 x Arm
Kedua-dua versi ini adalah berlainan platform atau hardware.Untuk Windows8 x86 (32 bit dan 64bit), ini adalah untuk Laptop dan Tablet windows yang kita biasa guna sebelum ini.Software yang boleh install seperti Microsoft Office adalah sama seperti untuk komputer korang guna sebelum ini. 

 Tetapi untuk Windows8 x Arm adalah versi untuk Tablet yang menggunakan processor ARM contohnya Samsung Galaksi Tab ataupun Ipad.Software seperti Microsoft Office adalah yang spsial punya yang telah didesignt untuk processor ARM.

Baca di LINK ini untuk lebih info pasal Windows 8

Lepas tu korang, cari USB pendrive (sekurang-kurangnya perlu ada 4GB).

Korang download  Windows 8 RTM USB disk creator.Utiliti ini perlu ada .NET FRAMEWORK 4 

Selepas siap, cucuk sahaja pendrive yang telah dibuat tadi pada slot tablet korang.Pilih boot menu/ boot pendrive.Format dan install Windows 8 ini sama seperti untuk Windows Vista atau 7.Pilih untuk buat clean format.
Selepas berjaya Format dan Install,  perlu diingatkan, ada sesetengah Tablet/Laptop/Netbook memerlukan driver installation yang perlu korang download di website pengeluar asalnya kerana driver yang sedia ada di dalam installer Win8 kadang kala tidak disupport untuk hardware tersebut.Selamat mencuba.

Jika berminat nak baiki  masalah  pada Tablet atau tab serta Laptop atau Netbook, boleh hubungi 0122411959/Hafizam.











2 comments:

wallstech said...

Thanks.. nice explanation..

Unknown said...

Windows 8 ni boleh install kat thinkpad tablet android ke, tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...