Tuesday 27 March 2012

BAIKPULIH TOSHIBA SATELLITE M100 BERMASALAH BLANKSCREEN


MASALAH

Masalah laptop TOSHIBA SATELLITE M100 ni adalah blankscreen, bila Power (ON), boleh tapi LCD screen tak keluar apa-apa.
SOLUTION :
Ini tips , aku nak ajar pada korang jika laptop mengalami masalah blankscreen secara tiba-tiba, sila  servis Ram dan slot Ram laptop tu dulu, dan kalau korang hantar kat kedai repair, pastikan tukang repair periksa Ram dan slot Ram terlebih dahulu.


Kenapa aku suruh check ram dan slot ram, baca post nihttp://wangsamajucomputerrepairservices.blogspot.com/2012/02/kepentingan-servis-cuci-ram-dan-slot.html


Untuk semua masalah laptop blankscreen,cara ini adalah 1st aku lakukan dahulu untuk memastikan problem bukan disebabkan Ram atau slot Ram.Jika dah confirm masalah bukan disebabkan ram, baru proceed hardware lain.  
Untuk kes ni, aku buka housing  TOSHIBA SATELLITE M100 ni sebab 1 ram ada dibawah Keyboard laptop .Aku pasang balik, hanya 1 Ram dan test Laptop boleh power (ON) atau tidak.Dengan cara ini aku dapat pastikan mana Ram dan slot Ram yang problem dan servis Ram dan slot Ram laptop yang problem tersebuat

Kipas serta heatsink laptop juga telah diservis dan dicuci.Laptop berkeadaan baik.Jika berminat nak baiki Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959













0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...