Friday 16 March 2012

BAIK PULIH LAPTOP LENOVO LCD HANYA ADA VIDEO PADA KEDUDUKKAN TERTENTU



MASALAH

Masalah laptop Lenovo ni adalah, Video LCD Laptop hanya ada(keluar) pada kedudukkan tertentu.Apabila Lcd lid berada  pada kedudukan 90 darjah, takda video pada LCD, tapi bila Lcd lid panel digerakkan kepada kedudukan tertentu (untuk laptop ni, kena rapatkan panel Lcd sehingga kedudukkan nak tutup baru laptop baru ada video ).


SOLUTION :
Aku buka housing laptop dan test dengan menekan kabel riben untuk memastikan kedudukkan tempat yang rosak.Pengujian ini perlu selain memastikan kabel riben berada di dalam slot conector dengan ketat.


Test continuity(kesinambungan) dilakukan pada riben Lcd.Dan didapati 2 wayar riben mengalami kerosakkan.wayar ini kedua-duanya putus separuh mungkin sebab terkepit pada hinges(engsel) LCD.Jadi kabel baru diperlukan untuk repair riben ini.Kalau korang beli baru riben LCD ni kat kedai  repair biasa anggaran KOS adalah dalam rm120-200. 



Kipas serta heatsink laptop juga telah diservis dan dicuci.Laptop berkeadaan baik.Jika berminat nak baiki Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...