Monday 12 September 2011

TIPS BAIK PULIH WINDOWS BSOD (Blue Screen of Death) ERROR CODE


Korang pernah kena tak masalah BSOD ni, biasanya jika pernah guna microsoft Windows akan dapat masalah ni (Layar Biru) pada Windows.BSOD ni  nama penuhnya dipanggil Blue Screen of Death (atau BSoD, Blue Screen, juga bluescreen), atau juga nama rasminya ialah Stop Error [1] atau bug check, adalah error screen yang biasa dialami oleh Microsoft Windows family apabila mengalami critical error, atau system crash yang tak boleh dibaiki.

Semua version dari microsoft Windows biasanya mempunyai masalah ni dari win3.xx, win98, win2000, winXP , win Vista serta Windows 7 dan kemungkinan Windows 8 yang akan datang tapi mungkin nama kena tukar jadi Black Screen Of Death (BSOD) .

Kebiasaan antara tanda-tanda Windows nak kena Blue Screen ini, Komputer korang terasa slow dan berat (melibatkan kerja dan performance) dan kemudian mengakibatkan Windows Crash serta terjadi Bugs yang akhirnya menyebabkan komputer korang tidak boleh Boot Windows sama sekali.

Korang jangan panik dan terburu-buru terus format/menginstall Windows baru (ini last option) atau terus bawa ke Pembaik pulih/Kedai Komputer.Cuba check Error Code yang dikemukakan oleh Blue Screen Tersebut.Contoh seperti gambar dibawah ini.

Cuba check error code tersebut di internet (taip je error code tu).Kat atas ni antara BSOD Code Error biasa kena pada Komputer dan cara penyelesaiannya. Dibawah ni adalah link untuk mengenal error code BSOD yang lainhttp://en.wikipedia.org/wiki/BSOD  serta http://www.mydigitallife.info/bluescreenview-view-blue-screen-crash-information/

Biasanya ada 4 cara untuk baiki masalah BSOD ini:

  1. Repair installation Windows (guna recovery partition atau CD windows)jika BSOD berpunca dari Windows corrupt atau terjankit virus dan sila format baru sahaja jika dah takboleh baiki.
  2. Guna HDD regenarator jika rosak pada bahagian MBR Windows
  3. Uninstall driver/software yang bermasalah di safe-mode windows (  Masuk ke safe mode saat masuk ke Windows dengan menekan F8 masa booting Windows, buang driver atau software2 yang menyebabkan Windows mengalami error atau corrupt, restart komputer ) untuk BSOD berpunca dari driver.Korang boleh guna software ni http://www.nirsoft.net/utils/bluescreenview.zip untuk cari software atau driver yang menjadi punca masalah BSOD.
  4. Cuci sistem HSF komputer jika BSOD berpunca dari hardware terlalu panas
  5. Cuci servis/tukar Ram jika BSOD berpunca dari Ram

Jika korang masih tak tau apa nak buat untuk atasi masalah ini pada PC atau Laptop, ada forum yang bincangkan masalah BSOD ni, korang boleh cuba tanya dekat situ:

http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=298516

http://forum.lowyat.net/topic/346230/+2060



4 comments:

Anonymous said...

Salam bro,

Checkout this site, http://ayieblog.com/v2/mengesan-kerosakan-pada-laptop-cq40.html. Xtau la dier copy paste mintak permission ke x... sebab pic memang same, penulisan cm ader adjustment sket2 kot

Anonymous said...

Bos, biasanya kalau masalah BSOD physical memory dump masalah hardware seperti RAM/HDD atau cuma masalah software/windows?

Anonymous said...

Tapi, kalau check guna bluescreenview, masalah berpunca dari ntoskrnl.exe.

Arvind Kumar said...

The points mentioned regarding blue screen issue is very much correct. Mostly what I do is first go through the hard disk because hard disk failure is more often the cause of blue screen. Being a technician in hp service center I have sorted out these kind of many issues. Good post and do keep writing more on other laptop issues as well. Thank you.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...