Thursday 25 April 2013

KERJA BAIKPULIH TOSHIBA SATTELITE T230 TAK BOLEH POWER-ON AKIBAT AIR HUJAN

MASALAH
Masalah Laptop  TOSHIBA SATTELITE T230 ini langsung tak boleh Power-On.Apabila  jack dari adapter charger Laptop disambung ke connector Laptop. Led indicator adapter power charger menyala tapi Laptop tak boleh Power-On.

Masalah ini disebabkan Laptop tertumpah air.Dari info owner, laptop terkena air hujan.Dia telah cuba keringkan Laptop tapi, tidak berhasil untuk Power-On Laptop.Untuk Tips serta Langkah Apa Nak Buat Kalau Tertumpah Air Ke Laptop Sila Ke Sini
 
TROUBLESHOOTING
Dari info dari owner, aku suspek masalah mungkin berpunca dari litar pintas yang terjadi di motherboard  akibat terkena air hujan. Untuk masalah shorting ini, ada beberapa hardware yang perlu diperiksa, antaranya bahagian power serta bahagian motherboard controller.

 
SOLUTION
Dari pemeriksaan yang dilakukan, didapati ada komponen pada bahagian litar pembahagi kuasa serta I.C chipset controller  motherboard Laptop telah terjadi litar pintas akibat air, untuk masalah ini, aku cuci kawasan yang terkena air ini.

Masalah lain pada laptop ini, adalah tempat pemegang Hinges/Ensel telah patah, pembaikan untuk membaiki masalah ini telah dilakukan.


Laptop berkeadaan baik.Heat Sink serta kipas telah dicuci.Laptop telah di test dan berada didalam keadaan stabil.


Jika berminat nak baiki  masalah power pada Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959/hafizam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...