Friday 1 March 2013

TIPS DIY BAIKPULIH JIKA VIDEO LCD TIDAK NORMAL

MASALAH
Masalah Laptop ACER ASPIRE 2920 ni adalah selalu window jamn/hang dan kadang-kadang restart, dan video pada LCD screen juga keluar gambar video pecah-pecah serta separuh je ada signal video.

Dan masalah window jamn/hang dan kadang-kadang restart  ini sudah dibaiki, tapi masalah video pecah-pecah serta separuh je ada signal video masih berlaku pada skrin LCD Laptop. 

SOLUTION
Untuk masalah ini, terdapat 2 kemungkinan punca masalah, iaitu samada kabel riben LVDS LCD Laptop rosak atau tidak menyambung dengan sepurna atau pun LCD skrin Logic controller telah rosak.

Jadi jalan penyelesaian yang aku gunakan adalah dengan memeriksa terlebih dahulu riben LVDS Laptop dengan membuka cover LCD skrin, aku buka riben  kabel LVDS skrin Laptop dan masukkan balik kabel tersebut di tempat sambungannya.
Masalah video separuh dapat diselesaikan tanpa menukar LCD skrin baru.Jadi adalah penting, seseorang technician itu memeriksa semua hardware berkaitan yang menjadi punca masalah pada Laptop bagi memastikan tidak tersalah tukar hardware yang tidak rosak.

Laptop berkeadaan baik setelah heatsink baru dipasang.Jika berminat nak baiki  masalah  yang terjadi pada Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959/Hafizam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...