Thursday 21 February 2013

MEMAHAMI KEPENTINGAN DAN FUNGSI HEATSINK LAPTOP

Apa fungsi heatsink pada komputer?, fungsinya adalah untuk membantu penyebaran kepanasan yang terhasil dari processor atau chipset  tersebar dengan lebih efisien.  

Banyak pengguna tidak memahami kepentingan heatsink bagi processor serta chipset didalam PC serta Laptop/Notebook mereka.

Dan lebih parah lagi, ada tukang baiki komputer yang tidak memahami kepentingan serta fungsi heatsink ini.

Terutama untuk Laptop, ramai yang tidak menyedari yang  sistem penyejukan Laptop mereka bukan hanya membuang udara panas dari dalam Laptop seperti sistem penyejukkan PC yang biasa kita jumpa.

Sistem  penyejukan Laptop sebenarnya adalah lebih  sophisticated dari sistem penyejukkan Komputer PC. 

Sistem  penyejukan Laptop (kipas serta heatsink pipe) telah didesign dengan teliti dengan mengira kepanasan yang dikeluarkan oleh Processor, Chipset , GPU, Motherboard serta Hardisk dan Ram oleh jurutera komputer semasa pembuatan laptop korang. 

Sistem  penyejukan Laptop menggunakan heat pipe, jika korang buka dalaman laptop, korang akan perasan ada batang paip tembaga pada kipas.

Perlu di fahami bahawa heat pipe tembaga ini, bukan kosong atau hanya batang tembaga  tanpa fungsi kerana didalam heatpipe ini ada cecair yang akan bertukar menjadi gas bila ia dipanaskan.

Prinsip heat pipe heatsink Laptop adalah sama dengan prinsip  yang ada Airconditioner atau Peti ais di rumah korang.

Cuba lihat gambar di bawah ini.

Jadi jika terjadi kebocoran pada heatsink hingga menyebabkan gas keluar akibat masalah kimpalan heatsink yang tak tahan tekanan atau heatsink terlalu nipis adalah amat mustahil untuk korang repair atau buat heatsink atau tambah heatsink baru sendiri untuk Laptop korang.Jadi pembaikpulih hanya dapat dilakukan dengan beli heatsink yang sama dengan original.

Jadi jika, pengilang tersalah design atau sengaja bekalkan sistem penyejukkan yang berkualiti rendah.Laptop atau komputer korang akan mengalami masalah overheting atau masalah power-off dengan sendiri. Masalah yang menyebabkan processor dan grafik chipset mengalami panas melampau boleh menggangu prestasi Laptop/PC serta memendekkan jangka hayat Laptop/komputer korang kerana disebabkan chipset boleh rosak.

MASALAH
Masalah Laptop ACER ASPIRE 4740 ini  boleh Power-On.Tapi selepas loading windows, jika tengok movie atau guna software berat sikit, Laptop akan shutdown dengan sendiri.

Aku install software Open hardware serta HW monitor untuk melihat suhu Processor dan didapati amat panas iaitu  92c dalam keadaan idle tanpa buat apa-apa kerja.Suhu mencapai lebih 100c jika tengok movie.Jadi Laptop ada masalah overheating.

Sebenarnya owner, telah hantar pada kedai di Imbi Plaza, tapi masalah masih terjadi lagi setelah guna Laptop ini tidak beberapa lama kemudian.Jadi dia cuba cari tempat repair di internet dan terjumpa blog ini.


SOLUTION
Dari pemeriksaan yang dilakukan, didapati kabel kipas asal laptop telah dipotong dan voltan untuk kipas telah di by-pass untuk kipas sentiasa berpusing.

Tapi masalahnya, kabel kipas yang diby-pass tersebut putus di tengah menyebabkan kipas tak berfungsi.
Setelah aku baiki balik kabel kipas seperti dengan yang original, masalah overheating pada processor, masih berlaku dan Laptop masih autoshutdown.

Jadi disini, bermakna pembaik pulih sebelum ini, gagal untuk mengesan masalah sebenar Laptop ini iaitu kerosakkan pada heatpipe heatsink yang bocor.
Laptop berkeadaan baik setelah heatsink baru dipasang.Jika berminat nak baiki  masalah  yang terjadi pada Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959/hafizam.



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...