Tuesday 5 February 2013

TIPS DIY LAPTOP KEYBOARD KEY RETAINER PATAH TIP

MASALAH
Masalah laptop tercabut huruf atau  kaki dekat retainer pin tip patah ini biasa berlaku, terutama jika ada anak kecil.

Memang agak susah nak dapat retainer ni, setiap model laptop mempunyai keyboard yang berbeza dan key Cap serta key retainer juga mempunyai design dan ukuran yang berbeza.Kena cari model yang sama dengan laptop korang.

Untuk cari key cap serta key retainer ini, korang boleh cuba survey kedai Komputer / Laptop yang terdekat yang ada simpan keyboard rosak.

Dari pengalaman aku, biasanya kedai ada simpan keyboard rosak bila tukarkan keyboard custemer melainkan custemer tu mintak balik keyboard yang rosak tu.

Tapi sebabkan kerosakkan sebegini sebenarnya ada market, dorang akan mark up harga   key cap serta key retainer ni. Ada yang jual satu butang jugak, tapi harga dalam rm 30++. kadang-kadang ada yang jual murah rm10.Tapi kalau model yang rosak adalah model yang jarang orang guna, harga agak mahal atau kena tukar dengan keyboard baru kos antara rm80-rm120 bergantung pada model laptop. 

SOLUTION
Jadi, pada Post kali ini, aku nak bagi tips bagaimana nak baiki masalah Key Cap Retainer patah tip.

BARANG-BARANG YANG DIPERLUKAN:
1.Mini Drill serta mata Drill 0.6mm
2.Jarum Peniti
3.Gam UHU

Mula-mula sekali korang buka Key cap dan cungkil key retainer yang rosak tu.Buat berhati-hati, supaya retainer tidak terlebih rosak lagi.

Retainer key ada 2 bahagian buka kedua-dua bahagin ini.Ambil mini Drill, korang drill kat tempat tip yang rosak tu.

Drill akan buat lubang kecil yang akan muat Jarum peniti. Masukkan Jarum yang korang lumurkan gam UHU tu dan potong Jarum mengguna kan Cutter ke size Tip yang dikehendaki. Siap.

Cara lain selain cara DIY yang aku terangkan tadi, adalah ambil bahagian  key cap serta key retainer yang jarang digunakan pada keyboard laptop dan gantikan pada Key yang rosak tadi.

Jika berminat nak baiki  masalah pada Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959/hafizam.




CONTOH LAIN UNTUK BAIKI KEROSAKKAN KEYBOARD


Cara diatas adalah bagaimana nak DIY kerosakkan jika rubber cap key hilang sebab dicungkil.Korang kena cari keyboard rosak dan ambil cap serta gam kan pada bahagian keyboard yang rosak itu.





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...