Friday 4 January 2013

BUANG PASSWORD BIOS LENOVO THINKPAD T420s

Masalah Laptop LENOVO THINKPAD T420s ini, Laptop tak boleh tukar setting di bios menu, Laptop  minta password administrator Bios dahulu, dan ini bermakna owner juga tak boleh masuk tukar tarikh/masa serta boot hardware jika nak format /install Windows pada Laptop ini.Masalahnya owner dah tak tau password bios yang digunakan kerana dia beli laptop ini secondhand.

MASALAH
  1. Laptop minta password bios sebelum masuk Bios menu.
SOLUTION
Biasanya untuk masalah password, ada beberapa cara yang boleh digunakan untuk membuangnya, antaranya dengan cabut bateri cmos Netbook atau menggunakan utiliti seperti Master password generator atau guna utiliti crack password berbentuk Dos (biasanya korang boleh jumpa utiliti ini didalam CD Hiren).

Cara ini, lain adalah dengan memprogram semula IC eeprom dengan file Bios Laptop asal.Tapi untuk Lenovo Thinkpad ini, motherboard mempunyai 2 bios I.C yang perlu selari antara 1 sama lain.

Selain I.C Bios seperti Laptop lain, model Thinkpad ini ada I.C Bios yang menjaga laluan untuk acceses I.C bios yang satu lagi.Sistem ini dinamakan Dual Bios.
Jika berminat nak baiki masalah password bios atau masalah bios corrupted ataupun nak beli I.C bios yang telah di program baru untuk Laptop/PC , boleh hubungi  0122411959 / Hafizam.     


1 comments:

Anonymous said...

alo bro nak mintak quote rege reset bios t420... syahrim1980@yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...