Wednesday 2 January 2013

AMARAN! SILA JANGAN BELI USB PENDRIVE JENAMA SANDISK

Awal tahun lepas (2012) aku telah beli usb pendrive 8gb jenama SanDisk, untuk simpan data serta lagu.

Selepas guna pendrive ini tidak sampai 2 bulan, pendrive jenama SanDisk telah buat perangai, keluar error write protection.

Masalah ini menyebabkan aku tak dapat save write atau erase data.Usb pendrive ini tiada suis untuk enable atau Lock seperti Usb pendrive terdahulu.

Aku telah habiskan berbulan-bulan sehinga awal tahun 2013 untuk cari solution untuk fix masalah pendrive  jenama SanDisk ini tapi tak berjaya. 

Dibawah ini adalah antara cara yang aku telah lakukan untuk baiki masalah ini:
  1. Low Level Format guna Dos / Windows / Linux
  2. Edit registry windows
Semua cara diatas tak berjaya, kerana aku rasa IC pendrive dah Lock/kunci keupayaan usb pendrive untuk Write/Erase data.

Dari penyiasatan yang aku lakukan didapati, semua range usb pendrive  jenama SanDisk mengahadapi masalah ini dan berlaku pada pengguna seluruh Dunia.

Hanya pengantian Pendrive baru sahaja dapat solved masalah ini.Walaupun harga usb pendrive ini murah dalam beberapa puluh ringgit sahaja, tapi masalah ini mungkin merugikan dan memberi masalah pada sesetengah  pengguna.


1 comments:

Anonymous said...

Cuba masukkan pedrive ini di komputer atau laptop yang lain. Saya pernah mengalami masalah write protected ini dan mencuba berbagai cara. Namun setelah saya menggunakan laptop kawan saya, masalah ini dapat diatasi, dan pendrive saya berfungsi dengan baik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...