Friday 16 November 2012

TIPS DIY MEMBAIKI KLIP KONEKTOR RIBEN LAPTOP YANG TERPATAH/TERCABUT

MASALAH
Ramai yang sedia maklum, jika memakai Laptop perlu membuat kerja selenggaran untuk sekurang-kurangnya 1 tahun sekali, jadi ramai owner yang cuba-cuba menservis sendiri laptop mereka.Tapi, kadang-kadang kelalaian owner menyebabkan berlaku kerosakkan pada laptop mereka,

Kadang-kadang bila cuba buka Casing Laptop untuk mencuci dan bersihkan Heatsink serta Kipas, akan terjadi kemalangan terpatah atau tercabut klip konektor keyboard atau klip konektor riben power switch board atau sebagainya.


SOLUTION

Aku ingin terangkan jenis-jenis konektor klip yang biasa ada pada motherboard Laptop dan cara DIY.

Untuk connector pada motherboard ada 2 jenis.

 1)Jenis klip
DIY-Yang ni kalau klip konektor riben dia tak dapat tekan- ambil salotep dan tampal tape.

2)Jenis slot
DIY-Yang ni kalau slot patah, ambil plastik nipis keras, slot kan kebawah riben dalam konektor, ambil slotep dan tampal tape.

Kat bawah ini, aku terangkan, macamana cara membaiki konektor untuk jenis klip no.1.








Ini tips aku untuk korang(pembaca dan folower blog aku), kalau korang alami masalah ini, kalau berani cabut semua klip dia, dan cuba try masukkan balik.

Kalau tak boleh, tak perlu masukkan klip dia balik , buat macam cara yang aku terangkan jenis no 2, cari plastic keras tipis slotkan keatas riben flex, ambil salotep tampal tape tu - cara ni biasanya 100% akan berjaya, aku dah baiki banyak kalau rosak macam yang disebutkan ini.

Jika berminat nak baiki  masalah Laptop atau PC , boleh hubungi 0122411959/Hafizam.










0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...