Monday 1 October 2012

BAIKPULIH ACER ASPIRE 4755G MASALAH BLANKSCREEN

Masalah Laptop ACER ASPIRE 4755G ini, Laptop mengalami masalah blankscreen (Laptop boleh Power-On tapi skrin tak keluar apa-external skrin pun tiada), Bios juga tak POST.

Sebelum kena masalah blankscreen yang disebutkan, owner bagi info yang webcam Laptop tak detect, kat device menager pun tiada.Owner dari daerah Paka, Terengganu, dia Poslaju Laptop ini pada aku di Wangsa Maju.

Masalah berlarutan sehinga Laptop mengalami masalah tak boleh Power-On, kalau boleh Power-On pun, selepas Shutdown, Laptop gagal untuk Power-On semula.
MASALAH
  1. Laptop mengalami masalah blankscreen (Laptop boleh Power-On tapi skrin tak keluar apa-external skrin pun tiada), Bios juga tak POST.





SOLUTION
Biasanya untuk masalah sebegini, aku akan periksa, adakah Laptop menggunakan GPU dari AMD atau Nvidia.

Ini kerana, kebiasaanya untuk masalah blankscreen biasanya terjadi untuk Laptop yang menggunakan chipset GPU dari 2 pengeluar yang disebutkan.

Laptop ACER ASPIRE 4755G ini menggunakan teknologi (OPTIMUS) dual display iaitu display chipset Nvidia Geforce GT540m serta built-in display chipset Intel .

Dengan kata lain, Laptop ini mempunyai dua display chipset, jika run dalam keadaan biasa, display hanya menggunakan display chipset Intel dan jika run untuk Gaming atau software grafic yang perlu kuasa yang tinggi baru  ia bertukar automatik guna display chipset Nvidia Geforce GT540m.

Untuk masalah Laptop ini, masalah blankscreen dapat diselesaikan dengan teknik reflow chipset Nvidia Geforce GT540m serta program balik IC Eeprom Bios Laptop.

Jika berminat nak baiki  masalah Blankscreen atau Laptop boleh power, tapi tak keluar POST Bios pada Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959/Hafizam.




1 comments:

Anonymous said...

Salam..saya ada laptop acer aspire 4755..kdg2 suka shut dwn sendiri..intel icore i3.. masa tengah cas laptop, mouse pad xbley digunakan.. adakah sbb overheat?? email : aira37_dragonz90@yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...