Monday 22 October 2012

BAIK PULIH BENQ JOYBOOK S32 TAK BOLEH POWER ON DAN ADAPTER BLINKING

Masalah Laptop BENQ JOYBOOK S32  ni adalah tak boleh power on , menurut info dari owner, masalah disebabkan kerana kemungkinan, terkena petir.

Apabila jack dari power adapter charger Laptop disambung ke Laptop, Led power charger berkelip-kelip(blinking) continuously dan Laptop akan berkeadaan begitu dan masih tak boleh power on pada start suis . Laptop LCD blank screen (tidak keluar apa-apa),keadaan Laptop ini menunjukkan ada komponen di motherboard telah short.
MASALAH
  1. Laptop mengalami masalah komponen motherboard shorting (tak boleh Power-ON).
SOLUTION
Biasanya untuk masalah sebegini, ada komponen dibahagian bekalan kuasa moherboard laptop telah mengalami shorting atau leakage.

Tanda - tanda motherboard short adalah power adapter led indication akan blinking atau terpadam terus bila di sambung pada connector jack power Laptop.


Selepas penukaran komponen yang faulty dan shorting dilakukan pada Laptop ini, motherboard Laptop dapat dihidupkan seperti biasa.

Jika berminat nak baiki  masalah Laptop tak boleh Power-On, dan adapter power blinking atau mati pada Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959/Hafizam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...