Friday 14 September 2012

BUANG PASSWORD BIOS LENOVO S10-3C

Masalah Netbook LENOVO S10-3C ini, Netbook tak boleh loading Windows, Netbook  minta password Bios dahulu, dan owner juga tak boleh masuk ke sistem bios Nettbook ini.Masalahnya owner dah terlupa password bios yang digunakan.

MASALAH
  1. Netbook minta password bios sebelum loading windows.




SOLUTION
Biasanya untuk masalah password, ada beberapa cara yang boleh digunakan untuk membuangnya, antaranya dengan cabut bateri cmos Netbook atau menggunakan utiliti seperti Master password generator atau guna utiliti crack password berbentuk Dos (biasanya korang boleh jumpa utiliti ini didalam CD Hiren).

Cara ini, owner telah guna, tetapi password bios tetap tak boleh buang.Ini kerana, kebanyakkan Laptop atau Netbook terkini, menggunakan IC Eeprom yang tetap akan menyimpan memori walaupun bekalan kuasa diputuskan.



Jika cara yang disebutkan diatas tak menjadi, untuk reset IC Eeprom ini, ada beberapa cara lain lagi yang boleh digunakan.

Iaitu, Flash atau program balik bios di OS Windows atau dari Dos (sama seperti cara korang upgrade version Bios latest), cara ini memerlukan korang download file Bios model Laptop/Netbook dari website pengilang. Cara ini, hanya boleh digunakan untuk laptop yang masih boleh running dan boot Windows atau masih hidup dan jika laptop korang mengalami Blankscreen, cara ini tidak dapat digunakan.

Cara lain pula adalah, dengan cara menjumper kaki IC Eeprom  untuk men shortkan IC ni supaya password dirosakkan.Tetapi cara ini agak merbahaya kerana biasanya IC Eeprom boleh rosak dan % kejayaan mengunakan cara ini adalah hanya 50%.

Cara yang lain yang 100% gerenti success,  ialah aku biasanya program balik IC Bios baru secara manual  menggunakan   EEPROM Programmer .

Jika berminat nak baiki masalah password bios atau masalah bios corrupted ataupun nak beli I.C bios yang telah di program baru untuk Laptop/PC , boleh hubungi  0122411959 / Hafizam.

2 comments:

windows 7 reset password said...

nice review.

Pak Setia said...

adakah jual ic bios lenovo ideapad s110 yang normal? harga? lenovo saya terproteksi password supervisornya dan dah lupa. sy dah buka ic cmos dan lepaskan board dari lainnya, tapi tetap sama. mohon infonya ke pak.setia@gmail.com terimakasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...