Wednesday 26 September 2012

BAIKPULIH HOUSING ACER ASPIRE 4937G PATAH DI BAHAGIAN PEMEGANG ENGSEL LCD


Masalah Laptop ACER ASPIRE 4937G ini, Laptop patah pada bahagian skru pemegang engsel(Hinges) sebelah kiri dan housing botom panel Laptop bahagian sistem HSF serta pemegan engsel turut patah.

MASALAH
  1. Laptop patah pada bahagian skru pemegang engsel(Hinges) sebelah kiri dan housing botom panel Laptop bahagian sistem HSF serta pemegang engsel turut patah.


SOLUTION
Biasanya untuk masalah sebegini, technician laptop akan gam kan bahagian yang patah, tapi disebabkan bahagian pemegang skru engsel memerlukan kekuatan, gam sahaja tidak memadai.

Biasanya gam yang digunakan ialah jenis Epoxy 3ton.Kalau menggunakan gam biasa, memang kekuatan tiada pada tempat yang patah.

Selain dari gamkan bahagian tempat skru yang patah, Hinges/engsel ini perlu diskrukan pada body housing Laptop dengan sekeping berekat besi yang dibuat khas untuk masalah Laptop ini.

Bereket besi ini digunakan untuk memberikannya kekuatan dan mengelakkan kerosakkan pada bahagian tidak berulang lagi.






Selain dari masalah ini, model ini juga biasa alami masalah yang aku listkan dibawah.

ACER ASPIRE 4937G
Masalah yang selalu dialami
  1. Apabila Power -ON button, kipas pusing elok sahaja.LCD skrin tiada dsplay.Bila cuba pada external monitor lain, tak keluar display
  2. Laptop Autorestart atau Autoshutdown
Penyebab Kerosakkan
  1. Vcore untuk Processor telah fail / faulty. 
Penyelesaian Masalah.
  1. Tukar komponen yang menyebabkan sistem motherboard mengalami masalah
Jika berminat nak baiki  masalah Housing Laptop crack atau patah Housing pada Laptop/PC ,boleh hubungi 0122411959/Hafizam.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...