Thursday 5 July 2012

TIPS BAIKPULIH ASUS EeePC 1215B /1215N /1215T TOUCHPAD PROBLEM



MASALAH
Masalah Netbook ASUS  EeePC 1215B  ini adalah touchpad netbook ni, problem intermittent atau kadang-kadang kurang sensif atau tak berfungsi lansung untuk seketika.

Antara model yang diketahui mengalami masalah ini adalah  ASUS  EeePC 1215B /1215N /1215T serta ASUS G73JH-A1/A3.

Dekat youtube ada beberapa video yang membincangkan masalah touchpad ini serta penyelesaian masalah ini.

Jika korang terkena masalah ini perlu , ambil perhatian  yang Asus Service Center dah tahu masalah pada model yang disebutkan.Dengar-dengar, diorang ada release trackpad firmware dan hardware yang baru untuk solvekan masalah ini.

 Pilihan ada ditangan owner untuk hantar ke  Asus Service Center  atau baiki sendiri.

SOLUTION :
Penyebab masalah touchpad untuk netbook ini dikatakan berpunca dari masalah grounding serta berlaku masalah shorting antara motherboard dengan perlindung aluminium foil touchpad.


Ini menyebabkan berlakunya efek seperti ada jari yang permanent menyentuh permukaan touchpad netbook itu.(Korang boleh buat ujikaji dengan cuba letak satu jari pada touchpad dan guna 1 lagi jari untuk gerak cursor mouse dalam masa yang sama).


Penyelesaian masalah ini ,buka netbook dan cuba isolate grounding di bahagian touchpad atau buka/potong aluminum foil tape pelindung touchpad (ganti dengan tape yang tak coductive)  dan buat grounding antara grounding body Laptop dan Touchpad.


Langkah-langkah untuk korang buka bahagian touchpad netbook ini boleh tengok di post website ini http://www.insidemylaptop.com/disassemble-asus-eee-pc-1215b-laptop/

Jika berminat nak baiki Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...