Monday 19 March 2012

BAIK PULIH ACER ASPIRE 4738Z MASALAH BLUE SCREEN (BSOD)

MASALAH

Masalah laptop ACER ASPIRE 4738Z ni adalah, ada masalah bluescreen (BSOD) setiap kali owner (ON ) laptop.Owner dah  fedup sebab sehingga tiap kali (ON) windows kena BSOD sehinggakan masalah BSOD dah teruk kerana masa loading pun, Laptop dah kena bluescreen (BSOD).


Owner ada cakap yang dia suspek , hardisk laptop ni mungkin dah nak rosak, tapi aku cakap bawa check dulu untuk confirmkan kerosakkan. 


Aku cuba check dengan masuk pada mode safemode.Dalam keadaan safemode, problem BSOD masih ada, dan aku cuba baiki sistem Windows menggunakan installer windows baru, juga masih dapat BSOD.


Jadi aku agak, masalah bukan berpunca dari software, tapi dari hardware Laptop (aku tanya owner bila last format windows, dia cakap baru bulan lepas hantar format)..


SOLUTION :
Aku buka housing laptop dan servis Ram dan slot Ram laptop.Bila aku pasang balik, masalah masih sama.jadi aku suspek Ram asal laptop dah faulty/fail.
Penggantian Ram baru dilakukan pada laptop dan masalah berjaya diselasaikan.



Kipas serta heatsink laptop juga telah diservis dan dicuci.Laptop berkeadaan baik.Jika berminat nak baiki Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...