Tuesday 27 December 2011

BAIKPULIH KEYBOARD LAPTOP KEY YANG ROSAK DAN MASALAH WINDOWS TAK BOLEH SHUTDOWN

MASALAH

Masalah Laptop ACER ASPIRE 4250 ini adalah tak boleh power ON lansung kerana akibat masalah pada chipset nvidia yang overheating.Sila baca post ini untuk lebih info mengenai
MASALAH ACER ASPIRE 4520

Aku dah baiki masalah overheating tu, tapi laptop ni ada masalah yang lain, iaitu windows XP tak boleh shutdown walaupun dah tekan icon shutdown di windows, dia jadi restart(reboot) balik, terpaksa manual shutdown cara paksa pulak dengan tekan butang ON/OFF di laptop.

Kes windows tak boleh shutdown atau reboot pada arahan OFF windows ni dah lama sejak dari Windows 2000 hingga ke Windows 7 lagi. Dan ada beberapa penyebab kenapa windows tidak boleh shutdown atau  reboot pada arahan OFF windows ni , kat bawah ni aku letak beberapa penyebab masalah ini;
  1. Ada program-software-service yang tidak dapat dihentikan oleh window(contohnya yang diketahuai ialah roxio burner atau Acer Webcam untuk WinXP) yang menghalang arahan shutdown tapi sebaliknya membuatkan windows untuk restart atau menghalang windows dari shutdown.
  2. Virus (windows tak boleh hentikannya dan mengangu sistem)
  3. File sistem windows corrupt
  4. Masalah update/upgrade windows yang tidak sempurna
  5. Masalah driver Hardware
Untuk masalah pada laptop Acer ni,masalah berpunca dari software, aku disablekan program-software yang menghalang laptop dari shutdown bila dibagi arahan OFF.


Tapi korang boleh juga remove program tu dengan:
Click Start >> Control Panel >> Add or Remove Programs.


Jika, korang rasa program tersebut masih digunakan, sila disable kan application atau service windows tersebut


Click Start >> run >> msconfig>> untick program yang tak selalu digunakan.





BAIKPULIH SIAP: 
Masalah lain untuk laptop Acer ni, adalah semasa nak load windows ada bunyi buzer seperti ada key yang stuck.Jadi aku pun cari la punca problem masalah tu, dan dapat dipastikan 1 key $ dah faulty.

Oleh kerana custemer budget sikit (ngam-ngam) untuk baiki laptopnya, aku baiki je keyboard laptop dia tanpa kos.Kerana key lain masih berfungsi dengan baik.


Laptop telah diservis, cuci sistem HSF (heatsink fan) kerana jika terdapat banyak habuk terperangkap didalam housing kipas heatsink akan menyebabkan Laptop bermasalah mati dengan sendiri.Baik pulih selesai dan Laptop berkeadaan baik.



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...