Thursday 24 November 2011

MASALAH TOSHIBA SATTELLITE M100 CHARGING BATERI INTERMITENT



MASALAH
Masalah Laptop TOSHIBA SATTELLITE M100 ni ada 2:

LCD backlight rosak  .

Macamana aku tau, hardware tu yang rosak?.Apabila Laptop power ON, laptop LCD gelap tapi masih ada bayang video kat LCD tersebut, aku test suluh dengan torchlight dan nampak video laptop ada.
Ini bermakna ada 3 kemungkinan, sama ada Laptop ni inverter atau kabel supply power inverter dan CCFL bulb rosak.
Kalau inverter atau CCFL bulb rosak  problem, ada 2 tanda kemungkinan yang terjadi , 2-2 hardware ni bersangkut paut, kalau salah satu hardware ni problem tandanya backlight akan berkelip, selain backlight LCD akan bertukar dari warna putih ke warna kuning  atau LCD jadi malap walaupun korang dah habis adjust kecerahan , tanda yang lain adalah, kalau korang cuba adjust keterangan jadi maximum, backlight terus padam, kena restart laptop, baru ok.

 LCD baclight ni ni ada 2 bahagian penting:

  1. Lampu backlight lamp (bulb) serta inverter  CCFL yang bekalkan power (dalam VAC).Kalau dia problem, korang still nampak video, tapi gelap la.

Bateri Charging Intermitent 

Laptop TOSHIBA SATTELLITE M100 ni juga ada masalah dengan charging bateri, bila Laptop dalam keadaan ON (diguna), bateri hanya charging tak sampai berapa minit di charge oleh sistem Laptop, selepastu sistem Laptop dah tak charge.


Tapi jika Laptop   dalam keadaan OFF (tidak diguna), bateri Laptop boleh charging sampai penuh.
Adapter charger asal Laptop, aku telah check dan  berkeadaan baik.Female jack di motherboard Laptop juga diperiksa dalam keadaan baik.Aku cuba check bateri Laptop ni di Toshiba website dan didapati ada amaran defect dan recall dikeluarkan oleh  Toshiba .Antara model Laptop Toshiba yang  terlibat:

Model Name
Satellite A100
Satellite A110
Tecra A7
Satellite Pro A100
Satellite Pro A110
Equium A100
Satellite M70
Satellite Pro M70
Equium M70
Satellite M50
Satellite Pro M50
Equium M50
Satellite M100
Equium A110
Tecra A6



Add caption


SUMBER:

BAIK PULIH SIAP
Laptop TOSHIBA SATTELLITE M100 ni juga telah diservis, cuci sistem HSF (heatsink fan) kerana terdapat banyak habuk terperangkap didalam housing kipas heatsink.Baik pulih selesai dan Laptop berkeadaan baik.





















0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...