Monday 8 August 2011

BAIK PULIH ACER ASPIRE 4540 MASALAH BLANKSCREEN


MASALAH
Masalah Laptop ACER ASPIRE 4540 ini adalah LCD mengalami masalah blankscreen, boleh power on (owner telah hantar Laptop ini untuk repair dikedai lain sebelum dihantar pada aku, tapi tidak dapat dibaiki).Apabila jack dari power adapter charger disambung ke Laptop . Test pada external monitor dibuat, tapi masalah masih sama berlaku pada Laptop dan tiada bunyi sound atau buzzer keluar daripada Laptop, menunjukkan motherboard tiada sebarang aktiviti.Jadi motherboard Laptop dibuka untuk diperiksa dan didapati 1 (I.C power controller untuk hub usb) pada salah 1 usb hub(port) dimotherboard laptop telah (short). I.C ini aku buka dan Laptop motherboard berfungsi sediakala.

Laptop terpaksa di Format kerana system windows yang lama telah corrupt (pada pendapat aku ini menunjukkan telah berlaku power shorting(kemungkinan lebihan arus pada usb port Laptop custemer) disebabkan keadaan kerosakkan pada usb port motherboard dan Sistem windows pada hardisk Laptop. 

BAIK PULIH SIAP: 


Perlu difahami disini juga, yang model ini juga ada mengalami masalah simptom Blankscreen kerana disebabkan  GPU chipset overheating. 
ACER ASPIRE 4540
Masalah yang selalu dialami
1.Laptop blank screen, kipas hdd led semua menyala, tapi skrin tak keluar apa-apa.
Penyebab Kerosakkan
1.Overheating AMD-ATI display chipset
Penyelesaian Masalah.
1.Chipset GPU perlu di tukar dengan chipset yang baru, reflow chipset hanya boleh hidupkan laptop untuk sementara sahaja.
2.Buat servis cuci sistem HFS(kipas) secara berkala (6bulan sekali) untuk elakkan overheating, sila monitor suhu laptop

18 comments:

aSh MiRa said...

assalam..tumpang tanye..brp kos anggaran utk repair laptop yg ada kerosakan "blank screen" nih?

HAFIZAM said...

Boleh bagi email untuk saya bagi detail anggaran repair Laptop blankscreen atau pun boleh je email saya dekat my compelete profail.TQ

NuRUL said...

salam.. sy nurul. bleh saya tau tak kedai repair computer ni kt mane kt area wangse maju? sbb laptop sy ade masalah blankscreen ni.. n brape kos utk repair ye? ni email sy damia_mya@yahoo.com

Unknown said...

men berapa biaya repairnya..
sent me an email dennisandersont@gmail.com

Tq b4

DarLing MuRanO said...

Salam. Boleh tau brape cost repair blankscreen nie?
do email me at leanna_aqieyla@rocketmail.com
thanks.

Eri said...

Salam,Laptop saya pernah repair pasal black screen ni dalam Rm300 tapi ia terjadi balik apabila cable power supply terjabut atau bekalan elektrik terputus.Apabila On screen gelap.Tetapi apabila di biar on semalaman.keesokan harinye on laptop ok..je..ade ke sebab bios atu sebagainye..sent me Eri_Gti91@yahoo.com

smartstudies said...

salam..
laptop saya skrin ok lg, cuma kuning
je paparn dia. ape kna buat? blh tkr bulb je ke atau inverter skli?

HAFIZAM said...

salam , smartstudies,

Kalau skrin backlight kuning, berkemungkinan ada masalah pada lampu backlight (biasanya masalah ini terjadi pada LCD jenis CCFL), boleh tahu model penuh laptop anda.

Kalau nak tukar lampu CCFL boleh call/sms saya.TQ

Anonymous said...

salam.. laptop sy screen mcm pecah.. anak main mcm terpiuh skit skrin tu.. half je ada view.. half lg white screen je.. laptop acer 4740... boleh repair ke?

MBBS said...

Hello, berapa kos repair blank screen ini???
You can email me at ashwinner_owen@hotmail.com

Unknown said...

laptop saya boleh on, tapi screen jadi blank/hitam je dan kadang2 ada gegelung putih. apa masalahnya ek? dan berapa anggaran kosnya untuk baiki laptop ni??
boleh send kat emel saya x... ni emel saya Syukri.chance282@gmail.com

muizzkaspol said...

berapa kos utk repair blank screen utk acer aspire 4540. Laptop boleh ON, tapi screen jadi gelap je..Hard Disk panas je bila ON lama.. emel muizzkaspol@gmai.com

Anonymous said...

sya kurang lebih 3 hari yg lalu mengalami masalah tersebut, layar laptop sya tiba2 hitam setelah sya shutdown lalu sya hidupkan dn tiba2 gax mau nyala layarnya padahal powernya dah nyala, trus sya bwa ke service centre , katanya motherboard nya yg rusak trus disuruh nunggu 1 minggu biar bisa diperbaiki,, katanya byarnya diatas 300ribuan. sya sangat panik waktu itu, swbwnarnya klo kita sendiri bisa gx ya perbaiki keadaan tersebut. mohon pencerahannya please send at agung.smadara@yahoo.com

Anonymous said...

Salam . Saya ada masalah blank screen .Tpy laptop still jlan mcam biasa bila on . bunyi pun ada . cuma screen je hitam . kalau saya tengok screen tu dengan dekat , still masih boleh nmpak skit la kat screen . Awak rasa masalah inverter board or backlight or screen ? and berapa kena byar kalau nak repair laptop saya ni ?
Laptop Acer Aspire 4540 .
Email me > the_reds501@yahoo.com
Hope to hear you soon .

Arief Sieghart said...

Gan laptop ane juga rusak kayak gitu katanya Kena IC mainboard nya kalo biaya repair di situ brp ya?

Unknown said...

acer aspire 4540 saya ada problem ni. boleh bagi details bayaran utk baiki? and exact location kedai ni kat wangsa maju? *anggerik.orange@gmail.com* thanks!

haziqarmy said...

Salam nk tanya kedai kat mana ye

Ezzmal94 said...

ezzmal94@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...