Wednesday 7 September 2011

BAIKPULIH ACER ASPIRE 4935 LED WHITE SCREEN (WSOD) PROBLEM & TIADA SIGNAL PADA EXTERNAL MONITOR



MASALAH  
Acer Aspire 4935 ini ada masalah white screen (WSOD) dan owner sudah test di external monitor tapi tiada signal (Laptop tak Post).Laptop lansung tiada tiada bunyi post (laptop tak boleh boot up - kemungkinan bios corupt) tapi boleh Power-UP.

Biasanya jika korang kena WSOD ni. Ada 3 kemungkinan
  1. Kabel riben LED rosak / rengang di connector
  2. LED Skrin rosak
  3. Signal video di motherboard tiada.
Kenapa LCD panel tu jadi putih.Ini kerana hanya lampu Backlight LED (LED/CCFL) itu sahaja yang berfungsi.Video signal pada LED tiada, ada 2 kemungkinan

  1. Power/Voltan untuk   pixel  LED (logic controller LED) bermasalah
  2. Data signal video LED bermasalah 

PENYELESAIAN:

 Ada 1 cara penyelesaian: Laptop terpaksa dibuka untuk mencari kerosakkan dan dibaik pulih..


Problem(masalah) LED Laptop white screen (WSOD) masih sama (tiada signal dari motherboard laptop ke LED panel) apabila di test dengan LED panel Laptop.White Screen problem biasanya menunjukkan power ke LED atau inverter ada, tapi signal video tiada,kerosakkan ini, aku rasa terjadi pada pembahagi signal video di LED connector kerana external monitor pada Projektor Port ada signal selepas motherboard dibaiki sebelum ini oleh aku.



BAIK PULIH :
LED skrin aku check berada dalam keadaan baik dan Laptop telah ditest di external monitor.Jadi masalah, berkemungkinan berpunca dari komponen electronik di motherbord.Jadi kena buka housing Laptop untuk pastikan kerosakkan.

Untuk Laptop ini ,penyebab kerosakkan ini adalah pada komponen electronic yang membekalkan  voltan/power ke logic controller LED telah rosak.


Laptop berkeadaan baik.Heat Sink serta kipas telah dicuci.Laptop telah di test dan berada didalam keadaan stabil.

Jika berminat nak baiki  masalah power pada Laptop/PC , boleh hubungi 0122411959/hafizam.

1 comments:

cybermales said...

Bos saya punya acer 4935 seperti itu sama persis..apa ya bos ya rusak, bagian chipset yang mana tuh, sekalian biar saya posting diblog saya nantinya, thx

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...