Tuesday 10 May 2011

TIPS KURANGKAN KOS BAIK PULIH LAPTOP ROSAK BLANK SCREEN(BGA CHIPSET ROSAK) & KEROSAKKAN LAIN

Kebanyakkan owner laptop tak faham dengan kerosakkan membabitkan BGA chipset contohnya ATI atau Nvidia.Mungkin kedai yang buat repair tak terangkan juga.

Kerosakkan ini berlaku bila foundation pada kaki BGA ke motherboard ada [retakkan].Ini berlaku disebabkan overheating problem.

Ada 2 tempat [CRACK] satu pada foundation(ball) BGA atau dekat dalam Bga chipset ini sendiri.Cuba lihat gambar ini.

 

 Foundation BGA Chipset(Rosak vs Tak Rosak)  

Keadaan dalam BGA chipset (Nvidia)  


Dan cara terbaik nak pastikan kat tempat mana rosak adalah dengan teknik reflow. Kena hantar pada repairer yang profesional(ada HOT blower rework station dan peralatan yang secukupnya).Jangan hantar pada mereka yang tiada peralatan, chipset BGA mungkin akan LEBIH teruk rosak.Jika terlalu panas akan jadi masalah BGA ball short atau masalah BGA poping/popcorn(kembung bisul).Bila dah jadi macam ni memang dah kena tukar board baru atau BGA chipset baru(saya tak suggest buat).

BGA Poping/popcorn( kembung bisul)   


BGA chipset memang electronics parts yang rumit untuk tekel.Perlu ada BGA IR rework mechine(harga beribu-ribu) serta profesional testing equipment contohnya osiloskop.Dan tak ada kedai yang boleh buat 100% perfect repair tukar BGA chipset (hanya dari kilang yang 100% perfect).Dan REPAIRER tak tau mana satu bahagian yang rosak, sebab tu aku AKAN nasihat buat reflow dulu untuk pastikan mana yang rosak(dan jika Laptop rosak banyak kali masalah yng sama better tukar motherboard yang baru(betul-betul baru bukan refurbish jika owner masih sayang pada laptop tersebut) dan jika tidak, jual je sebagai spareparts dan beli yang Baru(sekarang rm1,200 sudah dapat laptop baru-waranty 2 tahun).Sila refer post aku pasal masalah Overheating pada laptop.


Pastikan kedai yang korang pilih untuk membaiki laptop anda itu bersesuaian dengan kerosakkan laptop korang. Sekiranya laptop korang mengalami masalah hardware seperti motherboard, pastikan kedai yang anda pilih itu mempunyai peralatan membaiki motherboard yang secukupnya dan mempunyai technician sendiri untuk membaiki laptop korang bagi mengelakkan laptop korang di 'SUBCON'kan kepada kedai lain bagi mengelakkan KOS BERGANDA(markup).Biasanya, ada kedai letak harga mahal sebab dia jadi broker je.Dia tak buat repair hanya jual barang, dia akan hantar laptop yang rosak kepada orang yang buat repair.Benda ni, kita tak boleh salahkan kedai tu juga, dia pun cari makan, mesti dia akan markup dari harga asal.Jadi korang yang nak repair, pastikan kedai tu ada peralatan secukupnya.

Contoh Workstation Repair dan Komponen ganti yang perlu ada 

Pastikan korang menghantar pada laptop repairer yang korang tau skillnya dan mempunyai peralatan yang secukupnya dan jika tukang baik pulih ada website atau blog pastikan entry post yang ada di websitenya adalah dari tukang repair itu sendiri bukan copy paste dari blog orang lain(perbuatan copy&paste sudah biasa di internet), pastikan korang kenal technician itu (rumah atau kedai) sebelum menyerahkan laptop korang untuk di baiki.

Ringkasan untuk tips:
  1. Hantar Laptop pada orang yang punya knowledge yang mendalam tentang masalah laptop tersebut supaya kerosakkan Laptop dibaiki di tempat yang sepatutnya serta pastikan kedai/repairer memang buat baik-pulih supaya kes harga markup tidak terjadi.
  2. Hantar Laptop pada kedai/repairer yang mempunyai peralatan repair hardware yang secukupnya supaya kualiti repair mencapai taraf yang sepatutnya dan kerosakkan pada komponen lain dapat diminimumkan .
  3. Hantar Laptop pada kedai/repairer yang korang sudah kenal kedai/rumah untuk claim waranty
  4. Hantar Laptop pada kedai/repairer yang berdekatan dengan lokasi terdekat (tapi mesti yang cukup syarat diatas) .

3 comments:

Anonymous said...

Bagus tips ni. Teruskan berkongsi ilmu Bro.

MFT

Anonymous said...

Salam..Laptop saya ade masalah..laptop bleh on tapi screen jadi blank..malam sebelum rosak tu okey je sy shutdown..laptop saya jenis toshiba da dekat 2 taon..mmg cepat panas..saya pkai version amda..adekah cipset yg rosak atau.screen yg rosak? agak2 hantar kedai brape cas dia??

HAFIZAM said...

Salam, Anonymous, boleh saya tahu detail model laptop Toshiba anda.Jika guna TOSHIBA SATELLITE L640D bisanya jika bermasah blank seperti yang anda alami, adalah disebabkan chipset VGA display rosak sebab overheating.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...