Saturday 16 April 2011

TIPS MENJAGA LCD LAPTOP SUPAYA TAHAN LAMA

Macamana nak jaga Laptop LCD supaya tahan lama.LCD laptop adalah komponen ke2 penting selepas motherboard dan harganya boleh kira mahal jika tukar yang baru(sebaiknya yang baru jika pakai 2nd cepat rosak).

MASALAH LCD PECAH/VIDEO PELANGI(RAINBOW)

  1. Jangan tinggal Laptop korang dalam but kereta seharian(lagi-lagi dalam but kereta yang biasa berjemur tengah panas).Nanti tunggu la jadi macam gambar kat atas tu.
  2. Elakkan dari menyentuh skrin LCD dengan menggunakan jari atau peralatan tajam. Boleh mengakibatkan kerosakan ( death) pixel pada screen atau kesan calar yang tak boleh hilang.
  3. Tutup Laptop dengan perlahan serta check betul-betul tiada barang yang tertinggal di atas keypad laptop.Kalau tak jadi macam gambar kat bawah ni. 
  4. Masukkan laptop dengan mengadap belakang laptop dulu supaya semasa masuk Laptop tiada barang dalam beg masuk kecelah antara LCD dan keypad Laptop.


MASALAH LCD BERKULAT/BERKURAP

Amaran jangan letak laptop korang kat bilik atau beg yang berhawa panas serta tempat lembab yang pengaliran udara tak begitu baik .Bila selalu letak di tempat yang sebegitu LCD akan defect (rosak) perlahan-lahan mula-mula korang akan perasan LCD laptop mengeluakan bau pengngik.Nanti selepas LCD jadi macam tu(berbau), LCD akan mengalami masalah permukaan BERKURAP/BERKULAT(biasanya bermula kat dalam Panel LCD-memang takakan perasan selagi tak buka panel LCD).Dan lama kelamaan korang akan perasan permukaan LCD pecah dan mengeluarkan cecair(bau(pengik) akan lebih kuat).
  1. Kalau kena masalah macam ni kena tukar la seketul.Biasa masalah ini berlaku jika simpan laptop di tempat (bilik)  yang berhawa panas serta tempat lembab yang mempunyai pengaliran udara tak begitu baik  .
Ok.nanti aku sambung lagi jika ada masa.Jika nak repair boleh hubung hafizam(0122411959).

14 comments:

Anonymous said...

abang, lau tukar lcd skrin laptop, dlam bape rgt ek, biasanya??

HAFIZAM said...

Boleh bagi alamat email tak.nanti saya email harga LCD baru dengan waranty

Anonymous said...

Ada Cara Tak Macam Mana Nak Hilangkan Kesan2 Masalah Skrin seperti Di Atas Ni??

kawan said...

bang minta pendapat...kalau skrin jadi mcm2 punca dari kite ke?sedangkan bru bli dalam masa sebulan lebih.

HAFIZAM said...

Gambar yang mana 1 (yang bergaris, pecha atau permukaan pecah macam gambar last tu).boleh emal gambar LCD laptop yang rosak tu pada saya.

kenu said...

salam , nk tanya harga skrin laptop sony berapa, klau ingin tukarkan yg baru, coz skrin laptop saya calar, lg pon warenty sony saya dh tamat tempoh

HAFIZAM said...

Hai kenu, boleh bagi no model Laptop SONY anda, boleh email saya atau post di blog ini.

Ana Faryana said...

LCD utk compaq CQ40 berapa ye??

boleh email kt saya tak

norfaryana_anashi@yahoo.com

sHi Ma said...

LCD saya jadi pelangi mcm gmbar di atas.. erm berapa kos kalu nk tukar yek? model ACER..

oktober08@yahoo.com

HAFIZAM said...

Kalau tukar LCD kos dalam rm300-350+waranty 3bulan+pasang.Tapi bawak laptop untuk check dulu ye.

Anonymous said...

hi. laptop saya compaq CQ 20. Aritu dah pnah tukar inverter, ingatkan dah ok, tp rupanya skrin pun ada masalah. skg ni tgh confuse sama ada nak tukar skrin second hand atau terus beli baru. kalau boleh nak guna laptop ni lagi. tp takut bila dah tukar skrin (second hand) tak tahan lama pula. mcm mana ek? satu lagi, laptop ni ada maslh overheating jgk.

HAFIZAM said...

Sebelum tu, saya nak tau apa masalah screen yang jadi tu.Kalau boleh email saya di pakarpcrepair@gmail.com

Anonymous said...

salam encik,
laptop sy jenis compaq cq40,
sy mmg xtwu pape psal laptop ni..
sy ade 1 soalan nk tny….
laptop saya mati tibe2 lpas sy psg 7-8 buah lagu..then dye on sndri tp just tnjuk sign COMPAQ je kt screen.,, tggu lbh kurg 20-30 minit still cm tuh.. saya off dan on smule pon jadi bnde same.. last option saya remove batery dan on smule bru ok…

untuk pngetahuan encik, laptop saya sudah bnyk kali blank screen especially if sy tengah online and bukak new tab..jd,sy nk twu ape mslh laptop sy ni ye?
batery sy rosak ke? n berkaitan selalu blank tuh sy perlu format je ke mcm ne?

lg 1, sy nk tny brape hrga untuk batry laptop sy ni ye?

-ain-
azuin13@yahoo.com

Anonymous said...

Salam ..biasenye kalau nk fix death screen/black screen berpe ringgit???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...