Thursday 14 April 2011

BELAJAR MENGESAN MASALAH PADA COMPAQ PRESARIO CQ40

Masalah pada Compaq Presario CQ40 ni dah macam ulangan masalah pada Compaq Presario V3000 atau model HP Tx atau model HP DV yang problem dia overheating dulu, dah macam drama (bersiri) pulak.

Tapi masalah overheating yang dibincangkan dipost ini adalah untuk model Compaq CQ40 yang pakai CPU AMD dengan GPU ATI sahaja bukan yang pakai CPU Intel serta chipset intel (kalau masalah CQ40 intel boleh pakai juga jadual ni, tapi perlu diberitahu yang model Compaq pakai chipset intel tak ada masalah overheating).Jangan keliru, ok.
Makna Kerosakkan Berdasarkan Blink Codes Untuk Sebahagian EFI Notebooks
Number of Blinks or Beeps
Location of Blinking LEDs
Component Being Checked
Error Condition
Continuous glow
Battery power LED
Battery
The AC adapter is attached and the battery is charging, but does not yet have sufficient charge to power the notebook.
1
Caps Lock/Num Lock
CPU
CPU not functional
2
Caps Lock/Num Lock
BIOS
BIOS corruption failure
3
Caps Lock/Num Lock
Memory
Module error not functional
4
Caps Lock/Num Lock
Graphics
Graphics controller not functional
5
Caps Lock/Num Lock
System board
General system board failure
6
Caps Lock/Num Lock
BIOS
BIOS authentication failure
Continuous blink
AC power adapter LED
Power adapter
Insufficient power

Jadual Eror blinking Codes update 2012 Link


Biasanya masalah yang berlaku pada model Compaq Presario CQ40(AMD) ini adalah masalah pada chipset ATI GPU overheat (tengok kat jadual 4 blinking).Tapi kadang-kadang ada  juga, masalah pada CPU AMD Turion X2 RM70 defect(rosak).Masalah yang sama juga berlaku pada model Compaq terdahulu iaitu Compaq Presario V3000 (AMD).

Kalau rosak GPU chipset 1st time boleh cuba hantar untuk repair dengan saya (rm100 + waranty 1bulan).Tapi kalau dah rosak 2nd atau banyak kali dengan masalah yang sama, jika owner hendak pakai lama lagi, saya nasihatkan tukar motherboard yang betul-betul baru (rm600++) atau pakai 1 cara lagi yang memang takkan ada masalah GPU atau CPU  lagi.

Untuk pemilik model Compaq CQ 40(yang tak pernah rosak lagi) ini , aku nasihatkan korang monitor temp CPU dan Gpu korang dan kalau rasa Laptop kipas Cpu berbunyi kuat sila buat maintence dengan cuci kipas CPU dan letak thermal paste baru pada heatsink (HSF).

Dan sila buat senggaraan secara tetap untuk laptop model ini sekerap mungkin (6 bulan sekali).
Sebab Laptop ini mudah dapat problem overheating.Rosak GPU memang mahal dan jika ada kedai offer tukar chipset aku nasihat jangan buat sebab penyakit (GPU chipset overheat) akan datang balik.

Sila buat lubang dibawah Laptop supaya haba dari heatsink boleh disedut keluar oleh Cooling Pad.Jika hendak repair laptop boleh hubungi saya hafizam(0122411959).

140 comments:

ct hani said...

salam,

laptop saya jenis ni mengalami masalah skrin.kat bhgn bawah skrin ada line yg gerak2 dan menganggu penglihatan gak la.adakah ini puncanya?
saya dah tanya hp service centre, diorg suh tukar skrin laptop.

tq

HAFIZAM said...

Salam,LCD laptop CQ40 ada masalah dengan kualiti, biasanya pakai 2 tahun atau lebih LCD akan ada masalah ini (keluar garis horizal line biasanya akan jadi kat bawah dan tahap teruk rosak ni akan bertambah dari masa ke masa sehingga gambar pixel video akan nampak goyang atau melompat).

Kerosakkan ini adalah dari logic board controller LCD (1 kali dengan LCD) dan biasanya cara nak repair adalah ganti dengan LCD baru.

Kalau nak order LCD baru ada saya iklan bahagian servis.TQ

ct hani said...

ok, thanks atas reply

Anonymous said...

assalam laptop sy jenama hp compaq 2210b masalah dihadapi tiba2 tidak boleh bukak(on).. kawan tolong tgkkan dia kata power jack port rosak.. harap saudara dpt membantu saya? sy amat memerlukannye

-api3-

justgdi@yahoo.com

fazli said...

assalamualaikum...
saya dan kawan guna laptop compaq model cq40..masalah kami bertiga ialah skrin blank..kejap ok lepas tu format seminggu jadi semula skrin blank.harap tuan beri sedikit pencerahan dan jalan penyelesaian.tq

HAFIZAM said...

Boleh email saya masalah tu atau bagi email awak.nanti saya jawab pertanyaan mengenai masalah Compaq CQ40

Gen said...

Assalamualaikum.

saya pakai model ni jugak. chipset dah pernah rosak. dah hantar ke kedai dan dah settle.

tapi dalam 3-4 minggu lepas,skrin LCD ada jadi kelip2 dan lepas tu gelap [hitam]. tapi bila suluh lampu handphone ada nampak sikit2. Bila restart pun sama. Saya ada cuba connect ke external monitor desktop pc, CPU laptop ok ja. Skrin LCD je yang tak boleh guna.

sejak tu saya guna external monitor dari desktop pc tu aja lah. Tapi, Sejak 2-3 hari ni LCD laptop dah jadi ok pulak.

sebenarnya LCD tu rosak ke tak?
takut laa..nanti nak guna buat assignment.. hmm..

terima kasih :)

Anonymous said...

assalamualaikum..
masalah cq40 saya still prob caps n numlock blinkng (skrin blank).harap tuan dapat bantu..rassis_953@yahoo.com.my

AddApRiL... said...

salam...
masalah caps n numlock blinking,screen blank.
model = cQ40 intel...
harap dapat membantu... =)

Anonymous said...

tuan,cq40 saya jg mengalami masalah bermula dgn overheating dan kemudianya screen jd blank dan bgarisan horizontal halus2.pada awalnya jika dibairkan 30mnt ke 1jam..keadaan akan kembali normal tp kini lansung tidak bfungsi. harap hafizam dpt huraikan masalah ini dgn email kpd sy..bosmilo@yahoo.com.
tqvm

Anonymous said...

salam,
masalah cq40 saya overheating dan monitor jd blank dan bgarisan horizontal (1st time tjadi)
harap dpt mbantu...bosmilo@yahoo.com....terima kasih

Anonymous said...

Salam, sy ade masalah overheating tuh.. sy nk cuci kipas die la.. camne ek nk cuci.. memang bising gile ar.. dn slalu overheating..

wan said...

Saya ada masalah berkenaan compaq presario cq-40 saya dimana lampu pada on/off dn wifi menyala tetapi di skrin tiada apa yg d paparkan..caps lock dan num lk berkelip2...4 kali..apa masalah yg berlaku pda laptop sy?tq..

HAFIZAM said...

Salam, Wan, biasanya kalau capslock dan numlock blinking 4 X biasanya GPU overheating.

noor said...

kenapa bila on plug suis adapter laptop compaq cq40 saya, dia tak hidup??.. bila pasang guna bateri boleh jalan, cuma klu bateri dh bis, camne nak cas semula pulak kan?.. lagi pun masa guna waktu petang boleh lagi..tiba2 malam skit saya nak buka semula, dh xde current masuk bila saya on plug.. saya tak usik apa2 pun..xde alih2 tempat, tetap letak atas meja saja.. mula2 ingat suis yg rosak, tapi bila buka barang lektrik lain, ada je current, pastu cuba kat kepala soket lain plak..laptop tetap xnyala n xleh on..adakah wayar adapter tu yg rosak atau fius 5A yg ade pada kepala plug tu yg rosak? seday tul~~..harap dapat tolong jawabkan yer??.. terima kasih banyak2..

aldogado said...

En. Hafizam,

CQ40 saye plak xboleh start..
1. power button menyala,tapi tiada respon pada skrin.

2. LED Capslock & Numlock berkelip serentak banyak kali (blink-pause 2 saat-blink-pause 2 saat-blink...sampai lebam)
[ikutkan jadual blinking tu max blinking 4 times jer]
3. saya dah cuba start tanpa adapter guna bateri dan sebaliknya.
4. juga dah cuba dgn 1 RAM,2 RAM dan tanpa RAM.
5. fan masih berpusing

ape masalah dia tu?? minta pencerahan. t/kaseh

yang buntu,
aldogado

HAFIZAM said...

Hai, aldogado, biasanya untuk Laptop CQ40 AMD-ATI blinking numlock dan capslock adalah overheating ATI GPU ataupun AMD CPU atau kedua-duanya skali disebabkan chipset dan processor ini berkongsi 1 heatsing dan 1 kipas yang sama.Harap membantu.

HAFIZAM said...

Salam, noor , cuba periksa bahagian dekat tempat sambungan jack adapter ke laptop, disitu kalau perhatikan baik-baik ada 1 LED kecil, jika ada adapter laptop berkeadan baik dan motheerboard juga baik, LED kecil tu akan ada menyala warna putih, kalu tak menyala masa sambung adapter, cuba ukur voltage dari jack adapter dengan multimeter, patut dapat 18.5V.ok

Anonymous said...

salam
macam mana nak bukak bahagian bwah laptop compaq presario cq40? saya dah bukak semua skru die tapi tak boleh sbb pemegang skrin tak boleh nak cabut.. saya nak cuci habuk dlm laptop tu sebab selalu sgt overheating dan restart tibe2...
harap dpt membantu, terima kasih.

Anonymous said...

salam
laptop compaq presario cq40 saya overheating dan selalu restart.. so saya bercadang untuk bukak bahagian bwh laptop utk cuci habuk die.. dah bukak semua skru die tapi masih x leh bukak tapak die sebab 'pemegang LCD'(x tau namenye) die ade. camne nak keluar kan pemegang die??

harap dapat membantu
-haizad annuar-

HAFIZAM said...

Salam,Haizad, kena buka speaker CQ40 tu dulu, baru boleh buka hinges LCD panel.ok

Nasrul said...

Salam..nk tanye nape ye laptop saya bila tekan on power pastu tak kua apa-apa..lampu kat butang power on/off tu menyala 3 saat sahaja lepas tu terus tak menyala..

harap dapat membantu..
Nasrul

HAFIZAM said...

Salam, nasrul adakah laptop awak CQ40 Amd-Ati, jika ye, antara simptom Display chipset overheating , ON laptop 3 saat, akan padam balik.

Anonymous said...

salam..bila sy on lptop..caps lock n num lock blinking..screen jd gelap..x detect bios..ap perlu sy buat??

Anonymous said...

assalamualaikum bro hafizam.

en. hafizam ada power cord yg menghubungkan antara plug dan power adapter x?
klau ada brape harganya?

al said...

salam,sye pny lptop pown caps lock n num lock blinking..agk2 penyelesaian dye cm ne yer.
al_syafiq164@yahoo.com

Unknown said...

salam...
sye ade laptop cq40 625au...laptop ni dr dlu smpai skrg ade msalah bluescreen , wlaupun bru lpas format...prnah skali laptop ni bluescreen mase tgh install windows...agaknye ape msalah dye ek..? time stop error tu dye ckp msalah lain2, ni antarenye

1. pfn_list_corrupt
2. memory_management
3. page_fault_in_nonpaged
_area
harap2 dpt membantu...

HAFIZAM said...

Apiez Ariel, Kemungkinan masalah awak adalah Ram dan slot ram, sila cuci dan servis, sila ke post saya ini untuk pencerahan
http://wangsamajucomputerrepairservices.blogspot.com/2011/09/tips-baik-pulih-windows-kena-blue.html

Anonymous said...

salam.. baru2 ne laptop sya welcome window lambat loading..dah tunggu berjam2 dah tp still lambat loading..mula2 bila on dia ckap starup need 2 repair...boleh sya tahu kenapa masalah ini berlaku? adakah disebab kan mthrboard rosak ataupun hardisk..sya takut hardisk rosak coz laporan akhir sya ada di dalam n benda tu sgt penting untuk semester akhir saya..harap dapat bantu, seboleh2 nya macamna cara untuk copy file2 penting dalam hardisk trsebut.

khairi said...

apa suhu standard cpu laptop cq40 115au??

manish said...

laptop saya (CQ40) ada mslh mcm aldogado punya tu. bila on, skrin x kuar tp capslock & numlock still blinking lama kali. mcm mana nak menyelesaikan mslh ni? saya dah anta kedai tok format, tp msh juga mslh ni terjadi. harap dpt membantu.
joeemanish88@gmail.com

Blackline21 said...

salam...
cq40 sye ade wat hal sket...
sye ade wat dual boot windows 7 ngan ubuntu...
tiap kali sye plih windows, laptop akn mati tiba2 n overheating...tp kalo sye plih ubuntu, laptop akn bfungsi mcm biase...mcm mne nak slesaikan msalah nie..? ade bnyk program windows yg sye prlukan, tp x dpt nak gne...harap2 dpt membantu...

mizi said...

as-salam, laptop sy tiba2 padam mase sy tgh syok2 dgr lagu. model compaq v3000. pastu bile sy on balik, x idup dan kat dc jack dia tu berkelip.

apa punca dia ye?

Anonymous said...

Salam Hafizam... saya pun pguna CQ40 AMD ATI.. masalah pada laptop sy mula2 tu bila buka windos akan jadi objek setiap icon berkelip2... pastu setiap kali nak on akan bunyi satu signal yg kuat...TUT..TUT..TUT...lama gak bunyi dia.. Then screen kdg2 akan blank... skrg ni masalah x leh open windos...tapi kipas berfungsi... ape masalah laptop saya ye... boleh emailkan pada sy x? riyas153@gmail.com. mcm mane nk hubungi en hafizam? YM : riyas153

HAFIZAM said...

Salam, kalau masalah icon berkelip dan bunyi buzer berturut-turut, itu kemungkinan berpunca dari Ram.Cuba servis Ram dan slot ram laptop anda.ok

Anonymous said...

laptop compaq cq40 saya tiba2 blingking kat capslock dgn numlock.... apa masalah nya ya...... tolong bantu saya..... hard disk takkan terjejas kan......

Dean said...

salam en hafizam. saya pengguna laptop compaq presario cq40 amd ati. masalah yg saya hadapi laptop saya ni cpt sgt overheat dan bila dah terlampau panas laptop auto shut down. apakah penyelesaian terbaik bgi masalah ni? lgi satu saya nak tanya kdg2 kipas laptop saya berbunyi agak kuat. perkara ni boleh mendatangkan apa2 kesan kat laptop ke?

Anonymous said...

laptop sy dh nyawa2 ikan dh rse..
Skrin blank,klip2 kt capslock n no
bleh emel lokasi u nk anta baiki
alan_dea91@yahoo.com

Azianty said...

Salam En Hafizam..Pertama sekali terima kasih kerana menyediakan forum sebegini..
Saya menngunakan laptop Compaq Presario CQ40(AMD),saya ada beberapa soalan berkaitan problem laptop saya..

1) bila on,screen jd blank then ada blinking kat Caps lock & num lk (blinking yang continous) saya dh try tanya kedai,diaorng kata kemungkinan graphic card rosak (kalau tukar graphic card ada kemungkinan akan rosak semula ke?)biasanya kalau tukar graphic card harga berapa yea?
2)sebelum laptop saya mengalami masalah diatas,adapter saya pernah rosak & saya dh tukar yg baru.Setelah beberapa bulan saya guna adapter yg baru,saya perasan bila saya on laptop guna bateri,dekat simbol bateri dkt screen ada keluar notification (consider relacing your battery).apa maksudnya?adakah ada problem lain?
3)kalau saya tukar graphic card,macam mana pula dengan prob saya yg kedua?

Pada pendapat En Hafizam,better saya repair atau beli laptop baru je?Adakah kedua-dua masalah saya saling berkaitan?

Diharap En Hafizam dapat membantu..Tq.

Kelingking said...

salam En. Hafizam..
biasanya service lptop dan letak thermal paste baru bpe harganye ek..
satu lgi nak buat lubang kt bwah 2 cmne?

HAFIZAM said...

Salam, dean, Dean, kalau laptop panas sangat dan auto shutdown.
1st skali saya nasihatkan buat senggaraan cuci kipas dan heatsink laptop.Baca post diblog ini mengenai kepentingan cuci sistem HSF.Harap membantu.

HAFIZAM said...

Salam, Azianty,

Saya dah balas email awak.Harap membantu.

HAFIZAM said...

Salam,one way,

Servis sistem HSF laptop dan letak thermal paste baru, biasa saya offer rm30.Buat lubang tambah rm20.Harap membantu.

ikie said...

Salam. Cq41sya ada masalah lled caps lock n num lock blinking tk berhenti.. Minta Email lokasi n quotation utk repair ke zikri78@gmail.com tq.

Jay Harun said...

Salam En. Hafizam,
Saya pun guna compaq CQ40. mula2 problem dia blinking kat caps & num lock. lps tu dh tukar chip motherboard dgn LCD screen. 3 bulan lps tu dia jadi blk, blinking kat LED yg sama dgn lsg blank skrin. lps tu dah lama biar skrg langsung tak boleh on. tekan power button, LED power button dgn signal button nyala kejap je 1 saat lps tu terus mati balik laptop tu. lps tu, compaq (amd/ati) ni boleh tukar ke intel processor tak? sbb tak tahan la cepat sgt panas, nak pakai lama pon risau.

HAFIZAM said...

Salam Jay Harun . motherboard CQ40 AMD boleh tukar dengan motherboard intel, tapi kosnya agak mahal kerana CPU serta heatsink kena tukar selain kos pengantian motherboard intel.

Jay Harun said...

agak2 berapa? ade macam lebih baik beli laptop baru tak? sbb sayang sbnrnye body lawa lagi..

Anonymous said...

salam...saya pakai laptop cq40..skrin sye jdi blur mcam pecah2..bler sye tolak dpan sikit or belakang sikit dia ok,kadang-kadang kena goyangkan lcd baru ok..ade masalh kat tempat bukak lcd ke?ke inch longgar or rosak?kalau repair agak2 bpew rm erk?

HAFIZAM said...

Salam, alin elyanaz, kemungkinan kabel riben penyambung motherboard dengan LCD panel longgar atu dah fail.

Cuba buka housing laptop dan check dekat soket sambungan riben, mana tau longar atau tercabut dari soket.Cuba masukkan balik riben ke soket.

Kalau baiki riben rm100+waranti 1bulan,Kalau tukar rm150.

Marzuki said...

Kalau reball gpu brape RM?

HAFIZAM said...

Salam, Marzuki, saya email kos reball, sila check email.ok

faizul afendi said...

salam, bro. kalo BIOS corrupt cmane plak tu bro. sy nye CQ40 klip 2 kali kat caps and num tu.

email : faizul.afendi.arlis@gmail.com

aziz k.p said...

kalau cq40 saya nk tukar motherboard intel. kne berapa?? kalau pasang sendiri? email : aziz025491@gmail.com

HAFIZAM said...

Salam , aziz k.p , saya dah email kos tukar motherboard intel.

Anonymous said...

assalamualaikum abg Hafizam

saya mohd.azizie nak bertanya n apa kaedah yg bagus utk memperbaiki masalah laptop compaq cq40 saya ni. masalan nya di sini dia x boleh on tanpa mengguna kn batteri. mesti kena ada batteri baru boleh on. dlm pikiran saya mgkin ac adapter. tapi apabila saya pinjam ac adapater dgn kwn yg sama laptop still same problem. kena ada batteri dulu baru boleh on. jadi sa nak minta pendapat abg hafizam mcm mana nak perbaiki masalah dgn laptop tu. kira saya nak perbaiki sendiri. sebab sya ada pengetahuan sedikit ttg laptop ni. 1 lagi kawan saya ada hantar lptop compaq cq41 yg bermsalah tmpt saya. masalah nya bila on screen blank.. n then ada kelip2 1 kali kat capslock/numlock. nak minta pendapat abg hafizam apa sebenarnya masalah dgn laptop kwn saya tu? TQ MOHD.AZIZIE

SUDIN said...

Salam,

Saya menggunakan versi cq40 intel. boleh x upgrade graphic card?

terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum...
Laptop aq led dia continue blink je kat caps lock n num lock... tp xstart2 pon. Apa mslhnya yerk?

Anonymous said...

salam.. bro.. compaq cq40 capslock ngan num lock blinking non stop.. nak start pon lama.. 30second baru dia boot.. dah try tukar power adapter.. tapi still jadi.. adakah sebab overheat and ada certain part yg rosak?

Anonymous said...

salam....laptop ade mlsh overheating kot.....ble on, xsmpai 5 minit shut down tbe....then, panas gile kt bwh laptop....klu hantar kedai bpe?

HAFIZAM said...

Hai, Anonymous , Laptop kemungkinan besar bermasalah overheating display chipset jika , anda pakai Compaq CQ 40-AMD

HAFIZAM said...

Salam,InSan KaYe AbiS, kos cuci sistem HSF, rm30

malik said...

CQ40 AMD ATI saye xboleh start.. 1. power button menyala,tapi tiada respon pada skrin.

2. LED Capslock & Numlock berkelip serentak banyak kali (blink-pause 4saat-blink-pause 4saat-blink...sampai lebam) [ikutkan jadual blinking tu max blinking 4 times je]

ape masalah dia tu?Ape sy perlu buat..tutorial sket..kl hntar repair kt bro bape kos..emel sy ajep_86@yahoo.com

daniel said...

Laptop CQ40-115AU

Problem:

caps lock & num lock blinking 4 kali.

HSF dh bersih. Thermal paste pd CPU dh tukar, Thermal Pad pd graphic pun dh tukar.

Tapi, bile cabut HDD, display ada and 4 kali blinking xde. Pasang HDD, display ada and 4 kali blinnking ada balik.

Saya dh pening xtahu nk buat ape dh.

Wanie a.k.a Wafau said...

salam encik hafizam.. sy pkai laptop compaq CQ40..sy pon ade mslah mcam algado tu.sy x sure brape kali blink2 tu tp continous tp still xleh display ape2.power button on dlm 3 saat pstu pdam blik.bila sy anta kdai dorg kte pnel screen rosk.sy dh gnti lcd screen yg bru tp still mslah sme brulang.power adapter da smbg n mnyala mcam biasa tp still x display.sy kna gne charger dlam 5 smpai 10 minit dlu bru laptop leh on n screen display. sy xpaham ape mslh lptop sy ni.adakh jack port adpter sy rosk or mslh display chipset overheating?

harap encik dapat membantu.

Anonymous said...

Salam,laptop saya tak dapat keluar sound.Kalau pakai headphone boleh plak,bila cabut,memang takde sound. Kenapa ek?
harap dapat tolong.
trima kasih

serikandi said...

salam hafizam..
-sya pkai laptop compaq CQ40.kat part caps lock num lock tu blinking skali..mknanya cpu failure kan?tp sya stil boleh laptop boleh wat kje guna laptop ni..
-adakah laptop sya ni ok?atau kna tkar motherbord ke?ape perlu sya buat ye?
trima kasih sgt..

Anonymous said...

saya pun menghadapi masalah yang sama dengan wanita solehah...boleh terangkan apa masalah CQ40 saya n berapakah kos baikpulih dan jangkamasa yang diambil untuk siap???(zaki....wakarekeys_gee@yahoo.com)

azmaien said...

apa masalah laptop kalau dia lambat sgt shutdown... ?? semua ok tp bila nak shutdown dia lambat... tq

azmaien said...

macam mana nak baik pulih komputer presario cq20 yang kalau shutdown saja dia lambat... semua ok tp bila shutdown saja dia lambat...

Anonymous said...

salam,saya ade compaq cq40 ttp asik overheating je..nk tnye klu harge repair brape dan lokasi hafiz...ASAP (amirul_saruwan@rocketmail.com)

BigApple said...

zain di sini..

Assalammualaikum...

ok disini saya nak tanya pasal LCD screen Compaq cq40.. sebab LCD screen Cq40 saya dah rosak(ada garis2). Boleh tak saya guna LCD acer aspire 4520 untuk tukar LCD Cq40 saya tu??

Terima Kasih..

Anony said...

Salam , Saya Punya CQ40-311AU Klu power on . tpi xde screen . Black Screen . Tpi Caps Lock Ngan Num Lock X berkelip plak

ape masalah nye ?

HAFIZAM said...

hai, awaks, wak punya CQ40 AMD atau Intel.kalau AMD biasanya masalah berpunca dari AMD radeon display chipset overheating.

HAFIZAM said...

Salam, zain, LCD 4520 boleh diguna oleh CQ40

HAFIZAM said...

Salam, Wanie a.k.a Wafau, saya kena check dulu laptop tu.Blinking indication ni boleh disebabkan oleh beberapa masalah hardware antaranya ram, GPU display chipset ataupun boleh juga processor AMD tu.

HAFIZAM said...

Salam, azmaien, cuba disablekan program serta utility yang tak perlu pada windows startup.Taip start>>run>>msconfig

HAFIZAM said...

Salam,wanita solehah , jika ada blinking pada caps lock dengan numlock, itu menandakan ada masalah overheating atau failure pada hardware di laptop.

Saranan saya, tidak perlu tukar motherboard tapi boleh cuba dulu servis cuci kipas heatsink laptop tu dahulu.

HAFIZAM said...

Salam, Anonymous , untuk sound hanya pada jack headphone, kemungkinan builtin speaker laptop ada masalah pada kabel atau speaker itu sendiri.

Jadi sila periksa hardware yang saya sebutkan.

Anony said...

HAFIZAM , Ya aku punya AMD . So mcm mna nak repair ?

HAFIZAM said...

Hai, awaks, baca ni
COMPAQ PRESARIO CQ40 AMD-ATI

Masalah :

1.ATI GPU OVERHEATING

2.AMD CPU DEFECT

3.LCD BERBELANG atau jadi White Screen bila pakai tak lebih 2 tahun.


Cara nak tau laptop korang akan jadi masalah ini adalah seperti berikut, tanda-tandanya:

1.LED CapsLock dengan Numlock berkelip serentak


Penyebab Kerosakkan

1.Sistem HSF(heat sink fan) yang tak dapat handle kepanasan CPU dan GPU

2.LCD yang dibekal oleh Compaq substandard(kurang berkualiti) (bergantung pada batch)


Penyelesaian Masalah.

1.Reflow, tukar GPU,tukar motherboard Baru

2.Tukar CPU

3.Tukar LCD panel

Anonymous said...

Salam En.hafizam, saya nik dr kota bahru kelantan.. laptop sya jenis cq40, amd &ati.. bile on, kipas bunyi bising, lpas tue senyap... Screen blank.. numslock & capslock continuous blinking.... Bleh terang lebih lanjut x sebab,cara penyelesaian nyer dan langkah yg perlu diambil .. kalu nk hntar repair en. Hafizam pn jauh... Email
(nikfaridnaqiuddin@yahoo.com)

arianaqis said...

assalamualaikum en.hafizam,masalah laptop saya (blankscreen) LED numlock & capslock blinknig. kalau masalah ni berlaku untuk pertama kali nya.. saya memang kena tukar motherboard yang baru ke? ke ada jalan penyelesaian yang lain?

Anonymous said...

sy jgk mngalami masalah yg sma.. Skrin blank,caps lock n num bling2.. Apa ptt sy buat? Klau sy hantar ke kedai,brape harga agaknya ye repair? Tolong sy..

Mulk said...

salam en hafizam, Sekiranya GPU overheat, (blink 4 kali), adakah GPU tersebut perlu ditukar baru? brapa kah kos utk pambaik pulihan?

Anonymous said...

asalam bos, masalah laptop saya sama saja dengan yg lain. Bila tekan butang on, lampu dkt caps lock akan berkelip2 tp skrin blank. Lampu 2 kelip bnyak kali. Sy xtahu apa masalah dia, yg sy ingt, sy update sofware dan restart. Mohon penjelasan. ikhmalsyed@yahoo.com. Terima kasih

HAFIZAM said...

Salam Tengku Faizal, kos tukar GPU baru adalah rm350+waranti 3bulan

Anonymous said...

assalamualaikum, cik hafiz sy mggunaka cq 40, masalah sy skrg bila on je lampu dekat cap lock n scroll berkelip banyak kali x berhenti, kipas berpusing tapi mengeluarkan haba yang panas, adakah masalah overheat atau masalah lain, harap cik zam dpt membantu, kalau dapat email sy tentang jlan untuk menyelesaikan masalah ni, dino30adzhar@gmail.com

Nazri Hashim said...

salam en hafizam, cq41 sy blink 1 kali ( cpu not funtional). . agak2 berape kos utk baikinya? ?

Unknown said...

salam en. hafizam, cq41 amd sy blink 1 kali CPU not funtional) , brape kos utk repair? tq

Unknown said...

salam En Hafizam, laptop saya CQ40-115AU Amd Turion RM70. Blink satu kali - maksudnya CPU Not Function. Boleh saya beli CPU sahaja di kedai En Hafizam dan saya akan pasang sendiri. Berapa harga untuk CPU sahaja??

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
luts said...

assalammualaikum en. hafizam, saya juga pengguna compaq cq40 amd ati. laptop saya tiba blinking led capslock n numlocks berterusan... apa penyelesaian bg masalah seperti ini... atau pun berbaloi ker kalau saya betul kan ...

Mohamad Ashraf said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam...saya juga ada masalah seperti diatas...blank screen n blinking caps lock... erm...saya mahu tanya boleh ke kalau saya nak tukar processor saya..sya punya amd ati... kalau tukar processor okey ke x?? ke x guna jugk kalau saya buat mcm tue?? kalau mahu repair bape pulak kena?? please urgernt nak pakai sebab nak masuk poli da nie... :(

D E B B I E S E B said...

Salam, saya pakai Compaq CQ42. Laptop cepat panas and hang. Berapa anggaran untuk repair ya? and kalau nak tukar keypad berapa? Arrow bawah dan kanan tak berfungsi.

Anonymous said...

SALAM, SAYA DARI LANGKAWI...LAPTOP SAYA MODEL CAM KAT ATAS TU, SEBELUM NI MOTHERBOARD ROSAK, N DAH BUAT BARU SUMER OK, TAPI DALAM 4 BULAN TERUS BLANK, NK ON PUN TAK BOLEH...KALAU TAKDER BATERI CUCUK BATERI PUN TAK BERNYALA...SEKARANG DAH TAKLEH ON..CAMNER YER???

shashrug@gmail.com

huda said...

Salam.. Laptop Saya Skrin Jadi Gelap(Black Out)
..windows blh masuk... tapi bila suluh lampu handphone ada nampak sikit2 byng2 ikon dkt dekstop tu.... Laptop Jenama compaq cq40... intel pentium.. agak2 apa problem dia...dan kalau nk baiki brapa kos dia....tq

HAFIZAM said...

SAlam, huda, rasanya backlight LCD atau inverter LCD dah problem/faulty (kena check dulu antara 2).Kos tukar backlight rm150 sama juga kos tukar inverter.

HAFIZAM said...

Salam, D E B B I E S E B , sebelum ni laptop dah pernah servis heatsink kipas.Rasanya, sila buat servis dulu untuk elakkan masalah overheating.Tukar keypad kos rm120.

Anonymous said...

Salam, saya guna CQ40 (intel) masalahnya laptop saya stuck dkt skrin "starting windows". dah try guna safe mode but stuck juga. boleh tau ape masalahnya?

Anonymous said...

salam, cik hafizam saya nak tanye kenape laptop saya cqr0 yg biasa xde graphic card, kuar error 301, smart failure baru pakai 2 tahun da rosak hdd, gle betul la, saya ade wat review search kat forum, kebanyakan kate ganti baru kalu still under warranty, andai kate xleh wat ape dah, brape estimate kos untuk tukar hdd ni klu servis ngan encik hafizam, maybe kat luar sne byk yg kene cm saye, klu dpt share harge die kat sni, mmg saye trus direct g kedai cik hafizam

spawn said...

Salam,
Saya nak mintak tlg servis laptop saya ni.. cuci kipas + tukar thermal paste.. asyik overheat je..
berapa kos ?

spawn said...

lagi satu saya nak tambah vent kat bwh tu..

Anonymous said...

salam...napew sy on laptop sy,gelap jew..tp,dia on jew...lagisatu,caps lock n scroll berkelip2 jew...cmne nk slve...helpme

HAFIZAM said...

Salam,untuk CQ40 (intel), cuba anda buka Dvd rom, wifi adapter card, serta boot windows laptop guna 1 keping ram sahaja jika ada pakai 2 ram.

HAFIZAM said...

Salam, Spawn,kos cuci + tambah lubang rm50.

HAFIZAM said...

Salam, Anonymous, cuba servis dulu ram dan slot ram laptop anda.

mr muscle nutrition said...

salam,,sy guna compaq presario cq40,knapa dia tiba2 blank screen dan terlalu panas di bahagian speaker dan ada bunyi mcm kipas..? ape patut sy baut?=)

Hakimi said...

Laptop sya ad signal non stop blinking tapi x shutdown.. ad kah masalah cipset?? sblum ni xde masalah overheating pn sbb slalu cuci kipas
Harap membantu.

HAFIZAM said...

Salam, schy keyn kabuto, sila buat preventive maintainance secepat mungkin,Kemungkinan habuk dah terlalu banyak di bahagian kipas heatsink laptop.Perlu ingat CQ40 senang mengalami overheating pada chipset terutamanya yang guna Amd-Ati

HAFIZAM said...

Salam, Hakimi , sila cuci ram dan slot ram laptop dulu.harap membantu.

Anonymous said...

salam,apa perlu saya buat klau cq40 sy bila on dia gelap je.. num n caps lock akn trus blink.. klau ikut jsdual dkat ats if die continuous blink sbb insufficient power.. kipas still bpusing.. tnye kdai die ckp motherboard yg rosak klau jd cmni.. tolong saya tuan,ape perlu saya buat.. n klau kos slalunya bpa utk prob mcm ni..

FUtsAl Extravaganza said...

Salam, saya ade masalah CQ40..bile on je lattop..die kuar blank atau black screen..xkuar ape2..lampu semua menyala xde blink2 kecuali lampu dekat tanda kilat tu x bernyala..mohon pencerahan dan ape yg perlu sy buat..terima kaseh - hilmi

mohd_naimaziz said...

Salam En.Hafizam,
sy penguna cq40 amd turion,masalah sy seperti aldogado punya,dan jika saya mahu menukar kepada motherboard intel,berapakh kosnya dan adakah mslh overheating x akn kembali lg..mohon bantuan,tq..

mohd_naimaziz@yahoo.com.my

Anonymous said...

Salam..
saya ade masalah presario cq40.. bermula dgn overheating, kemudian skrin akan jadi blank untuk beberapa saat.. sekarang muncul garis horizontal pada skrin laptop dan melompat-lompat.. jika dibiarkan 15-30 minit die akan okay tp skrin melompat-lompat..
ape patut saya buat? norlailanasir_0330@yahoo.com.my

KubahHijau said...

kalau blinking 4 kali kena servis mainboard kan? macammaner nak servis tu...???

Unknown said...

Salam..
Saya hendak bertanya,
laptop kawan saya boleh on, tapi tak boleh nk boot ke BIOS dan windows OS...
selepas on laptop laptop, LED caps lock dan num lock akan berkelip-kelip sebanyak 1 kali..
Jika merujuk kepada jadual yang diberi, ia merujuk kepada CPU not functional..
jadi, di mana saya boleh dapatkan AMD CPU untuk laptop compaq presario cq40 ?

adminis said...

nak tanya motherboard 2nd awak ada jual tak?

Anonymous said...

sya guna laptop cq40..masalahnya dia x dpt ON, & caps lock/num lk ja yg bkelip fan pn bfungsi skejap ja.., klu ada emelkn sya cra pnyelesaian dia kt matmin_bq@yahoo.com..

Anonymous said...

salam ,
nk tanya ,sy punya cq40 tak boleh on,lampu dkt charger indicator menyala,apa masalahnya ya, harap dapat membantu terima kasih...

Anonymous said...

Salam En HAFIZAM , Nama Saya Awang , Saya Guna Compaq cq40 (AMD/ATI) Laptop Saya Bila ON , Black Screen , TPI Hard Disk Detect gakk , n takde blinking caps lock n num lock mcm orang lain , saye bru jga service FAN , ape masalah die ? ade ka LCD ?

~ awankzvvip@yahoo.com ~

Pacek Unta said...

Salam En hafizam ,Saya guna Compaq cq40 . Tapi bila saya on benda tu ada tulis 90D Overheating . Jadi ape perlu saya buat ?

Anonymous said...

Salam En.Hafizam Saya menggunakan Laptop cq40 . Bila saya on je Laptop saya benda tu ade tulis " Overheating " Jadi ape perlu saya buat ?

Email : qockey_wan@yahoo.com TERIMA KASIH :)

Anonymous said...

salam bro...laptop sy PRESARIO CQ40...kalo main pes tetiba jer tersekat...pastu laju blk...dlm 1 game bnyk kali tersekat..rosak pe tu bro..?tq

Anonymous said...

laptop sy blink kt caps lock n numb lock xde henti...n skrin xberjln..pe prob?

irwansuddin889@gmail.com

Anonymous said...

salam encik hafizam. boleh emailkan location? sy nk hantar laptop compaq cq 40 untuk dibaiki. mslh xleh on, num lk dan caps lock led non stop blinking...


ainarazak@yahoo.com

Unknown said...

hi, masalah sy compaq presario cq40-518au ni bila start dlm beberapa saat jek trs padam. adepter ok. ram pun ok. apa masalah lappy ni? ty

HAFIZAM said...

Salam, Pacek Unta, kemungkinan heatsink anda telah rosak.Cuba test temp Laptop guna HW monitor atau open hardware.Buat windows index experiace.jika suhu max Laptop melebihi 100c.laptop ada masalah overheating mungkin disebabkan heatsink cooper pime faulty atau kipas problem.Jika dah confirm, hardwer ini perlu ditukar baru.

HAFIZAM said...

HI, lydya osman,masalah compaq presario cq40-518au ni bila start dlm beberapa saat jek trs padam ini perlu dicheck dulu.Awak guna CQ 40 amd atau intel.

Unknown said...

amd athlon X2 64. graphics ATI radeon

Unknown said...

lampu power dan wireless sj yg menyalab skjp pastu padam trs.. ty

Unknown said...

sy dah buka laptop tu bersihkan kipas , heatsink sume tp still sama. pastu try pkai hd lain pun sama gak. so ape lg yg sy nk kena buat skrg. blh tlg ajar sy. ty

blh email sy : lyd_tomei@hotmail.com

Unknown said...

As salam,

masalah laptop saya CQ40 intel terpadam slps kne petir..dh cx cable adapter rosak. tapi dh tukar yg elok..laptop still xon..symtom yg ada start button/num lock/caps lock blinking..

Anonymous said...

salam en hafizan...laptop sya xdpt on n just caps lock yg blink dlm brapa saat...minta penjelasan mcmna nk baiki...TQ...

Anonymous said...

alamak, saya punye pun baru kena blink-blink empat kali. Repair seratus kan,klau tak bejaya repair camana?

wangsa maju camana hantar bro, bagi add

Anonymous said...

salam en hafizan,

Laptop saya jenis cq40, amd turion. Bila saya try on, mula2 dia ok, tapi dalam 30 minit lepas tue dia blank putih. Bila saya restart, screen tue gelap tapi ada blinking 3 kali kat caps lock.. Biasanya sebab apa yek? macam mana nak selesaikan yek?

ahmad said...

Salam,

Mohon pendapat...
Laptop v3500 (V3828AU) AMD.

Apa masalah bila power button ditekan. semua led indicator continous glow, fan pusing, takde beep, takde display. try cucuk kat external monitor lcd takde signal.

dah try hard reset. adakah ada harapan dihidupkan kembali dgn kos berpatutan?

tq...

Unknown said...

Salam ....
Laptop sy compaq cq42 maslh laptop sy y pertama xleh nk on n just cap lock y blink2 y kedua lak bla dh on screen dy kejap nyala kejap padam..klu antar kedai bpe ye kos dy. Disni sy sertakn dgn email azqalynsdn@yahoo.com harap enck dpt bantu sy

Unknown said...

salam
sy lptop cq41 pda asal run 2gb ram and win7 home basic 32bit, tp sbb sy stdent engineering nk kna pkai sofwtware CAD and Analysis jd sy upgrade tmbah ram lg 2gb (total 4gb tp usable 3.75gb)and format masok win7 pro 64 bit. mula2 ok je, lpas 2 tahun tiba2 jd black screen, num lock blink 4 kali(GPU failure), sy google solution katanye cabut buang ram slot bwh and ok dh bole start tp jd run dlm 2 gb ram je(x ckup nk run software)ram sy ok sbb dh try tuka letak slot ats, bole start. so ade x cara utk guna kedua2 slot ram utk jd 4gb ram balik?
processor: AMD athlon dual core m320 2.1 hz
gpu: ATI radeon HD4200
email: asyrafwan24@gmail.com
trima kasih sudi membantu

Fatimah said...

Asalamualaikum.CPU AMD TURION 2 M520. Ada jual tak? Sebab CPU problem la. Naik error code blink 1 kali.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...