Wednesday 12 January 2011

MACAMANA NAK TEST MASALAH LAPTOP LCD KABEL DEFECT PADA MODEL COMPAQ PRESARIO V2000 ATAU ACER ASPIRE 4315


MASALAH:
1.Apabila Start button Laptop ditekan LCD panel laptop keluar garis biru pada (Compaq V2000).



Test Guna External Monitor





Test Guna LCD Tester





REPAIRING















SOLUTION :

1.Laptop ni telah aku check (buka panel LCD) dan check seperti yang aku terangkan pada gambar-gambar berikut dan dapat detect riben kabel penyambung antara LCD panel dengan laptop tu yang telah rosak (cara yang lain adalah membuat ujian continuity) .CPU/RAM/MOTHERBOARD berkeadaan baik dan tak rosak.Cuma kipas heatsink Laptop terpaksa dibuka dan dicuci kerana terlampau banyak habuk berkumpul (owner complain kipas Laptop berbunyi kuat dan panas) .


ACER ASPIRE 4315


1.LCD pixel berkelip-kelip (apabila di gerakkan hinges LCD panel,laptop LCD Acer 4315 black screen dan keluar garis-garis halus dan ini pada pendapat aku LCD kabel penyambung (riben) ke motherboard rosak.Gambar repair laptop tak sempat nak ambil semua sebab owner nak cepat (dapat ambil 3 gambar je).





SELESAI:

*Laptop telah dibaiki (kipas & Air ventilation juga telah cuci) aku harap penerangan ini dapat sedikit sebanyak membantu problem yang seakan sama pada Laptop anda yang lain.Tapi kalau tak dapat buat boleh cari juruteknik yang pakar atau hubungi aku :hafizam di 012-2411959.

4 comments:

kacang_panjang said...

salam...laptop saye pon model acer aspire 4315 jugak n ade masalah yg sme iaitu skrin laptop jd belang2 dan mmbuatkn mata sy jd sakit bile tgk skrin...sy cume nk tnye brpe harge bese repair klau rosak camtu???

HAFIZAM said...

Boleh bagi email awak untuk saya bagi anggaran baaik pulih kerosakkan laptop dan apa yang rosak sebenarnya

Anonymous said...

saya ada laptopacer aspire 4290..masalahnya ialah skrinnye kena tekan baru ada paparan..sekarang saya sambung kepada external lcd untuk melihat paparan....adakah baikpulihnya melibatkan petukaran semua skrin atau hanya cable sahaja.

HAFIZAM said...

Cuba ketatkan balik kable riben LCD.Kena buka casing laptop.Biasanya kalau kerosakkan begitu, riben longgar atau sudah ada connection yang putus pada riben.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...