Friday 29 January 2010

TIPS UNTUK MENGENAL & MENGESAN KEROSAKKAN LAPTOP ANDA BERPUNCA DARI LCD SKRIN / GPU / INVERTER / RIBEN / CCFL BULB ROSAK

29 Jan 2010
Hari ni aku rasa nak berkongsi tips, bagaimana nak mengesan/detect  kerosakkan Laptop berpunca dari LCD atau GPU atau kerosakkan yang berpunca dari hardware yang aku sebutkan tadi.

Selalu jugak aku dapat panggilan dari custemer tanya kerosakan laptop mereka.Kadang-kadang aku bertekak dengan mereka.Aku pun kadang-kadang tak faham dengan setengah-setengah customer ni.

Sesetengah dari mereka ni tak dapat terima diagnostic dari kami pembaik pulih Computer Laptop.Bila aku cakap LCD rosak mereka tak percaya.Macam mereka lebih tahu apa yang sebenarnya rosak.Kalau dah tahu tak payahla susah nak tanya.

Tapi selalunya aku minta mereka bawak Laptop untuk dilihat dulu untuk cari apa yang rosak.Jadi kat gambar yang di bawah ni aku ada letak contoh-contoh kerosakkan yang pernah aku jumpa dan repair.

LCD LOGIC CONTROLLER BOARD FAULTY/DEFECT

 
Ini contoh Laptop LCD logic board dah rosak.Kalau nak baik kena tukar baru la.Ada yang jadi LCD putih terus atau kadang-kadang putih.Kalau nak repair logic board dia boleh (sebenarnya agak rumit,kerana melibatkan chip controller pixel dibelakang LCD panel, kena cari sama dengan LCD korang) selalu jugak di sebabkan kat LCD panel riben yang sambung logic board dengan LCD panel screen, tapi tak jamin akan OK macam yang asal dan tak akan rosak balik.

Biasanya jika, kerosakkan berpunca dari panel LCD, aku nasihatkan tukar LCD baru atau secondhand yang belum pernah baiki lagi.
LCD 2nd yang telah dibaiki, ketahanan tak sama dengan yang baru atau yang belum pernah rosak.


LCD PANEL PECAH/CRACK

Laptop ni pulak LCD pecah.Confirm kena tukar seketul.

GPU CHIP DISPLAY FAULTY
Laptop ni pulak GPU motherboard rosak.Mula-mula dia blank screen.Lepas aku repair GPU dia jadi merah pulak LCD Laptop ni.Kalau GPU chipset rosak boleh try repair untuk 1st time.Tapi kalau rosak 2nd atau 3rd biasa saya nasihat tukar motherboard baru jika custemer masih nak pakai Laptop tu lagi.


INVERTER/CCFL BULB ROSAK
Contoh gambar diatas adalah kerosakkan Laptop yang bermasalah pada inverter atau kabel supply power inverter dan CCFL bulb rosak.

Antara tanda untuk untuk ketiga-tiga kersokkan adalah sama iaitu LCD jadi gelap dan kalau diteliti video masih nampak. Kalau laptop LCD gelap tapi macam ada bayang kat LCD tersebut cuba suluh dengan torchlight.

CCFL ROSAK 


CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamps atau juga dipanggil lampu neon) berbentuk seperti lampu kalimantang panjang yang biasa(tetapi pada skala yang lebih kecil ) kalau nak rosak ada 3 tanda yang korang boleh ikuti:
  1. Lcd akan berkelip-kelip backlight macam lampu pendaflour kat rumah korang rosak.
  2. Bila korang adjust ke maximum keterangan LCD tiba-tiba lampu backlight terpadam (nampak macam gambar inverter rosak)tapi kalau restart balik laptop LCD berkeadaan seperti biasa
  3. LCD Laptop warna putih jadi kekuningan  . 


PROCESSOR MOTHERBOARD POWER SECTION PROBLEM

    13 comments:

    Mohd.Farid Hj. Sudin said...

    SALAM,
    LAPTOP SAYA TAK KELUAR DISPLAY, COMPAQ PRESARIO V3000, BOLEH REAPIR KE? BERAPA HARGA. SAYA PERNAH TANYA KAT KEDAI KATANAY DISPALY CHIP, BETUL KE?
    73

    unknownone said...

    laptop sy penah jd mcm dlm gambr no 3&5...pastu gi anto ke **** service center ganti lcd. Beberapa hari sblm abis warranty jd pulak prob mcm 1st picture tu. Bile pegi service center nk claim warranty, X DPT SBB BUKAN MASALAH LCD TP MAYBE MOTHERBOARD...bile tgk blog ni rase nk menyumpah lak kt org tu..baik hanta repair kt hang lg ok

    ♥ solehah ♥ said...

    mcm kt gmbr inverter rosak tu lh..
    nmpak memang nmpak tpi..gelap ckit..

    RenO said...

    bro ade wat repair graphic card x? graphic card saya ari tu tercabut SMD caps kat belakang board,try solder balik caps lain sama rating pn xleh guna (boot) jgk. camne ek, kalo pape reply kay emel saya renolami87@gmail.com

    Ramen Kitaro said...

    Salam... Bro lptop sy mslah black screen tp cpu ok je.. ada bnyi window 2 msuk. Mslahnya skrang xtau sama ada lcd 2 rosak atau mslah lain..

    Anonymous said...

    Mini Netbook saya (HP mini 110) rosak kali kedua stelah kali pertama rosak dan diservis di HP servis center kat Penang. Kali pertama caj RM506, kali kedua depa nak caj RM666! Saper pula nk tukar dengan harga tu.Kerosakan kedua terjadi selepas seminggu ditukar skrin LCd tu tanpa apa2 kemalangan atau digunakan dengan kasar.crack kali kedua terjadi pada tempat yang sama iaitu di sebelah kiri skrin (mula dari kiri atas) sperti kali pertama.HP jawab Engineer HP check dan menyatakan ini bukan masalah manufacturing defect dan saya terpaksa tanggung kos itu sekiranya ingin tukar. Sekarang sya nak bawa kes ni ke Tribunal Pengguna P. Pinang, cuma perlu seseorang expert (engineer) untuk check skrin LCD itu untuk menunjukkan bukti yang kukuh yang ini adalah manufacturing default HP. Sape ada maklumat silalah emel kpd saya: necta03@yahoo.com. terima kasih banyak2...

    Hak Pengguna harus kita pertahankan bukan untuk diri saya sahaja tapi untuk semua pengguna.

    (LAPTOP kawan saya Compaq rosak macam nak terlebur setelah tertinggal dalam kereta! Cover luar bertukar bentuk dan laptop itu tak bole dibuka. Inilah kualiti produk HP!)

    Anonymous said...

    salam saya punya laptop acer 4736g ader verticasl line....adakah saya boleh repair or kene tukar lcd....

    Unknown said...

    Salam owner,, ni pertama kali ttbe screen problem macam kenyataan CCFL ROSAK yg 3 point tu sama mcm yg tgh berlaku ni,saya pakai mini laptop acer,,rasanya kalau btolkn berapa lama siap n harganya?? Tlg bg pendapat n keadaan laptop saya,,saya student,, urgent nk pakai 😭😭😭😭😭

    Unknown said...

    Salam,saya student urgent nk pakai tp mini laptop acer saya pertama kali screen problem mcm kenyataan yg dipoint kn at CCFL ROSAK,, rasanya berapa pembayaran nya n apa yg perlu saya buat ye owner web ni,, tlg bg pendapat

    Unknown said...


    Laptop sy compaq presariocq43 LCD jadi gelap dan kalau diteliti video masih nampak. Kalau laptop LCD gelap tapi macam ada bayang kat LCD tersebut sy cuba suluh dengan torchlight ad nmpk..hrga kos baiki brpe nye ?

    Fandy Amat said...

    Salam...nak tanya
    Laptop saya tulisan jd gegar...tulisan doble dan ada warna pink...model lama MSI...ape masalah tu...kalo repair berapa koz..

    Unknown said...

    Sama lah model MSI ni mcm ada gegar screen rosak ke tak tahu pasal apa.

    Anonymous said...

    Assalam bang..kalau masalah kerosakan scree macam diatas..kadang warna merah2..laptop pun hang..kalau melibatkan hang tu sebab apa ye?

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...